Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Hyundai Rotem HRCS2 na Ukrainie

inforail
03.10.2012 09:36
W grudniu 2010 r. Koleje Ukraińskie podpisały z Hyundai Rotem umowę na dostawę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych wartą 307 mln dolarów (97 mln zł za sztukę!). 4 pierwsze pojazdy dostarczono drogą morską pomiędzy marcem a majem 2012 r., po czym przeprowadzono szkolenia maszynistów. Dostawy zakończyły się w sierpniu 2012 r.

pop24_img01_760

Hyundai Rotem HRCS2 liczy 9 członów. Każdy z nich ma 21,7 m długości, 3,5 m szerokości i 4,275 m wysokości. Całkowita długość pojazdu to 195,3 m. We wnętrzu znajduje się 579 miejsc siedzących, z których 168 to miejsca klasy pierwszej w układzie 2+2, a 411 –miejsca klasy drugiej w układzie 2+3. Siedzenia w pierwszej klasie mają szerokość 500 mm, a w drugiej –450 mm. Ze względu na większą skrajnię niż dla kolei Europy Środkowej i Zachodniej, umieszczenie we wnętrzu foteli w układzie 2+3 możliwe było z zachowaniem komfortu podróży. Każdy z członów posiada drzwi przesuwne, umiejscowione na początku i na końcu pudła. Na dachu zespołu zabudowano 2 klimatyzatory o wydajności 20,000 kcal/godz.
HRCS2 jest dwunapięciowy i może być zasilany prądem stałym 3 kV lub zmiennym 25 kV. Pojazd charakteryzuje się przyspieszeniem rozruchu 0,7 m/s2, a prędkość maksymalna to 176 km/h (w ruchu regularnym –160 km/h). Człony: 1, 3, 4, 6, 7 i 9 są napędzane. Każdy z nich posiada 4 silniki asynchroniczne o mocy 250 kW każdy. Pudła członów wykonano ze stali nierdzewnej. HRCS2 mogą być łączone w skład liczący 2 jednostki.
Zespoły Hyundai są eksploatowane na następujących trasach:
  • Kijów –Donieck,
  • Kijów –Charków,
  • Kijów –Lwów,
  • Kijów –Dniepropietrowsk.
HRCS2 pozwoliły na podwyższenie dotychczasowej prędkości maksymalnej na Kolejach Ukraińskich ze 140 km/h do 160 km/h. Pozwoliło to na wydatne skrócenie czasu podróży –przykładowo na 801-kilometrowej trasie z Kijowa do Doniecka czas jazdy spadł z 12 do 7 godzin, a docelowo ma obniżyć się do 5 godzin i 30 minut. Aby przystosować torowiska do możliwości nowego taboru, Koleje Ukraińskie zmodernizowały przed Euro 2012 łącznie 1 500 km tras i zelektryfikowały 176-kilometrową linię Połtawa –Łozowa. Modyfikacji wymagały liczne łuki liczącej 22 000 km sieci kolejowej.
W wyniku wprowadzenia do eksploatacji zespołów Hyundai zmniejszono o 25% liczbę nocnych pociągów pomiędzy największymi miastami Ukrainy. Wzrosła natomiast liczba połączeń realizowanych w ciągu dnia. Spotkało się to z niezadowoleniem licznych Ukraińców, którzy przyzwyczajeni byli do podróży nocnymi pociągami.
W 2011 r. Koleje Ukraińskie przewiozły 427 mln pasażerów, przy czym wpływy z biletów pokryły zaledwie 30% kosztów. Na inwestycje związane z Euro 2012 wydano 1,6 mld euro i był to największy program inwestycyjny od 1991 roku. Następne wyzwania są jeszcze trudniejsze. 90% taboru wymaga wymiany, a ceny biletów muszą być urealnione, co było dotychczas odsuwane w czasie, aby uniknąć niepokojów społecznych.