Friedrichshafen, liczący się producent dużych silników Diesla i układów napędowych, w 2010 roku podjął się współpracy z Siemensem, celem opracowania pojazdu szynowego z napędem efektywnym energetycznie i jednocześnie przyjaznym ekologicznie. Efektem jest Siemens Desiro Classic Hybrid –w oznaczeniu Kolei Niemieckich VT 642 Hybrid.
W założeniach projektu przyjęto, iż zużycie paliwa będzie zmniejszone o 25%. Na etapie koncepcji założono wyposażenie pojazdu w baterie litowo jonowe. Szczególną możliwością pojazdu jest przejazd bez emitowania zanieczyszczeń przez czułe ekologicznie strefy –czyli miejsca takie jak tunele bądź strefy ruchu pieszego. Predysponuje to pojazd do wykorzystania w ramach projektów takich jak kolej Stuttgart 21 lub w tunelu w Lipsku, gdzie pojazdy z napędem Diesla nie będą dopuszczone do ruchu.
Projekt budowy hybrydowego pojazdu zyskał wsparcie finansowe zewnętrznej instytucji –niemieckiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Urbanizacji w ramach szerokiego projektu „Elektryczna mobilność”, koordynowanego przez NOW (niemieckie Narodowe Stowarzyszenie Wodoru i Ogniw Paliwowych). Kwota wsparcia wyniosła 1,9 mln euro.
Aby uzyskać hybrydowe Desiro, poddano przebudowie w warsztatach DB w Kassel seryjny egzemplarz VT 642 z 2001 roku. Pojazd wyposażono w dwa hybrydowe zespoły MTU Powerpack 6H1800R75, które zastąpiły typowe moduły dieslowskie z przekładnią mechaniczną. W każdym z hybrydowych zespołów znajduje się silnik MTU o mocy 315 kW przy 1800 obr/min oraz silnik elektryczny o mocy 200 kW przy 1600 obr/min, generujący maksymalnie moc 400 kW przez 60 sekund. Rolę magazynu energii pełnią baterie litowo-żelazowo-fosforanowe LiFePO4 gromadzące 4,7 kWh energii elektrycznej przy masie 220 kg. Baterie mają moc 120 kW i pracują przy napięciach znamionowych 420, 653 i 710 V. Moduł napędowy umieszczono w rejonie wysokiej podłogi, w sąsiedztwie pierwszego i ostatniego wózka. Na dachu znalazły się: baterie, klimatyzator, przetwornica oraz inne wyposażenie.
Pojazd wyposażono w zespół klimatyzacyjny Konvekta HVAC6403-B pracujący na dwutlenku węgla. Moc chłodząca klimatyzatora wynosi 20 kW, a moc ogrzewania –32 kW.
Baterie ładowane są podczas jazdy z wybiegu i pracy silników spalinowych na biegu jałowym, a także w trakcie hamowania i zjazdu z wzniesień.
Zespół spalinowy VT 642 Hybrid przeznaczono do eksploatacji w Bawarii na niezelektryfikowanej linii Aschaffenburg –Miltenberg.
Dla przypomnienia, VT 642 to dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny, osadzony na trzech wózkach, w tym jednym wspólnym –pomiędzy członami. Pojazd o aluminiowym nadwoziu jest w 60% niskopodłogowy. W wersji bazowej VT 642 ma 41,7 m długości, około 120 miejsc siedzących i osiąga prędkość maksymalną 120 km/h. W wersji spalinowej napęd jest przenoszony z rzędowego, 6-cylindrowego silnika MTU poprzez automatyczną, 5-biegową, hydromechaniczną skrzynię biegów i wał napędowy do dwuosiowego wózka Siemens SF 4000 TDG.