Huawei zmodernizował sieć WAN w PKP PLK

inforail
21.10.2015 11:04

Sieć WAN PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zostałazmodernizowana dzięki zastosowaniu rozwiązań Huawei takich, jak routery AR2240,Huawei Dynamic Smart VPN oraz system eSight, zapewniającymi łatwiejszezarządzanie urządzeniami sieciowymi. Projekt objął zasięgiem aż 4000pracowników firmy.

Od kilku lat priorytetem PKP PLK jest działalnośćinwestycyjna, mająca na celu modernizację i odtworzenie infrastrukturykolejowej. Nadrzędnym celem przeprowadzanych projektów jest zwiększeniedostępności i poprawa jakości transportu kolejowego, a także utworzeniezintegrowanego systemu transportu kolejowego w ramach Unii Europejskiej.Dobiegają końca ogromne inwestycje o znaczeniu ogólnopolskim i regionalnym,współfinansowane z funduszy UE i budżetu państwa oraz planowane są kolejne nalata 2014-2020. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest zarządcą narodowej siecilinii kolejowych, która liczy ponad 18,5 tys. kilometrów i jest odpowiedzialnaza synchronizację ruchu ponad 6000 pociągów pasażerskich i towarowychuruchamianych każdego dnia, przez 82 przewoźników kolejowych. W ciągu roku dajeto aż 2,3 mln przejazdów. PKP PLK S.A. odpowiada także za opracowanie iaktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w całej Polsce.

Modernizacja infrastruktury należącej do PLK objęła siećrozległą (WAN) należącą do spółki. W tym roku dokonano wymiany routerów, którezostały włączone do sieci WAN narodowego zarządcy infrastruktury kolejowejjeszcze w 2006 roku. ?Były to już bardzo stare rozwiązania, które corazczęściej się psuły. To był jeden z powodów ich wymiany? ? wspomina TomaszWanot, Project Manager w Biurze Informatyki PLK. ?Chcieliśmy także zapewnić wjednostkach terenowych wysoką dostępność do systemów centralnych, z których onekorzystają i udostępnić nowe funkcje? ? dodaje. Projekt zakończono w czerwcu2015 r.

Docelowo wymieniono 80 spośród 300 routerów funkcjonującychw sieci PLK ?Te 80 routerów obsługuje jednak aż 4000 z ok. 6000 pracownikówfirmy, dla których dostęp do sieci WAN jest kluczowy. Muszą oni bowiem miećstałą łączność z systemami centralnymi Polskich Linii Kolejowych. Odcięcie odsieci wstrzymałoby pracę oddziałów? ? wyjaśnia Tomasz Wanot. Pozostałe 220routerów znajduje się w mniejszych lokalizacjach, w których pracuje od 5 do 10pracowników. Poszukując nowych routerów, przedstawiciele PLK skupili się naurządzeniach, które oferują możliwość uruchomienia w przyszłości mechanizmówVoIP, co zagwarantowały właśnie routery Huawei AR2240. Warto również wspomnieć,że zaawansowane routery Huawei klasy Enterprise posiadają architekturę przełączającąo wydajności 80 Gb/s, co w przypadku wielu oddziałów firm umożliwia rezygnacjęze stosowania dodatkowych przełączników LAN i zastąpienie ich pojedynczymzintegrowanym urządzeniem.

Aby zapewnić łatwiejsze zarządzanie urządzeniami sieciowymiHuawei, w Polskich Liniach Kolejowych wdrożono także system Huawei eSight.Monitoruje on i zarządza wszystkimi routerami tego producenta, ale umożliwiatakże monitoring urządzeń innych producentów, w tym 3Com, Cisco i HP. ?Jest tokompleksowe oprogramowanie pozwalające na zarządzanie i monitorowanie nie tylkorouterów, ale i innych urządzeń sieciowych bez konieczności – w przeciwieństwiedo innych producentów – stosowania dodatkowych narzędzi. eSight pozwala m.in.na automatyczne konfigurowanie urządzeń, definiowanie zadań, obsługę alarmów imonitoring? ? mówią przedstawiciele PLK.

Warte podkreślenia jest połączenie wykorzystywanej wPolskich Liniach Kolejowych technologii Cisco DMVPN z technologią Huawei DSVPN(Dynamic Smart VPN). Oba rozwiązania bazują na otwartych standardach NHRP imGRE, w związku z czym można było zrealizować topologię, w której obecneroutery Cisco ASR1000 stanowią węzły centralne, nowe routery Huawei AR2240większe węzły oddziałowe, a posiadane routery Cisco ISR mniejsze węzły oddziałowe.Rozwiązania Huawei i Cisco bez problemu ze sobą współpracują, dzięki czemumożna np. tworzyć tunele pomiędzy routerami obu firm. ?Stosujemy torozwiązanie, ponieważ – ze względu na liczbę prawie 300 lokalizacji w całymkraju – najbardziej efektywny jest właśnie dynamiczny VPN? ? mówi Tomasz Wanot.

?Technologie IT są najlepszym katalizatorem zmian ioptymalizacji. Już dzisiaj w działaniu naszych kluczowych procesów biznesowych,takich jak konstrukcja rozkładu jazdy czy zarządzanie ruchem kolejowym, technologieinformatyczne mają niebagatelne znaczenie i dają wielki potencjał do rozwojuusług oraz wprowadzania zmian w całej organizacji? ? mówi Rafał Zbiróg,dyrektor Biura Informatyki w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. ?Wsparcie ITdla procesów rozwojowych firmy będzie na pewno jeszcze większe. Biznesoweusługi IT (np. zaawansowane rozwiązania zarządzania ruchem) stają się krytycznedla działania kluczowych procesów w organizacji. Stąd też koniecznośćzapewnienia podstawowych usług infrastrukturalnych takich jak siećteleinformatyczna na najwyższym poziomie? ? dodaje.