Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Holenderskie Flirty z polskimi komponentami

inforail
07.12.2015 10:50

Firma ABB, dostawca technologii energetyki iautomatyki, otrzymała zamówienie o wartości 33,5 mln USD od Stadler Polska na116 kompaktowych przekształtników BORDLINE CC1500 1,5 kV, które posłużą dozasilenia silników trakcyjnych oraz układów pomocniczych w pociągach z rodzinyFLIRT. Zamówienie zrealizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABBw Aleksandrowie Łódzkim.

Przekształtniki zostaną zainstalowane w 58 nowoczesnychpociągach, które zamówiły holenderskie koleje Nederlandse Spoorwegen (NS).Czteroczłonowe i trójczłonowe zespoły trakcyjne mają obsłużyć linie szybkiejkolei miejskiej oraz połączenia regionalne w Holandii. Jednostki powstają wfabryce Stadler Polska w Siedlcach, należącej do Grupy Stadler Rail.

Sercem układu elektrycznego pociągów dla NS będąenergooszczędne przekształtniki wyprodukowane w fabryce ABB w AleksandrowieŁódzkim, gdzie spółka posiada własne zasoby produkcyjne, inżynieryjne iserwisowe. Urządzenia mają zapewnić niezawodne dostawy energii przy obniżonychkosztach eksploatacji: przekształtniki BORDLINE® pozwalają m.in. wykorzystaćodzyskaną energię z hamowania do zasilenia układów pomocniczych.

? Modułowa budowa urządzenia umożliwia zintegrowanieprzekształtnika pomocniczego, ładowarki akumulatorów z przekształtnikiemnapędowym w jednej obudowie. Daje to możliwość minimalizacji masy urządzenia izajmowanego przez nie miejsca, a także zmniejszenia strat energii dziękiwykorzystaniu energii odzyskanej w czasie hamowania do zasilenia układówpomocniczych pojazdu ? tłumaczy Tomasz Wróblewski, kierownik lokalnej grupyproduktowej Trakcja Pojazdowa w ABB w Polsce.

To już kolejne, istotne zamówienie dla Stadler Polska,realizowane przez ABB Sp. z o.o. Wcześniej spółka dostarczyła przekształtnikiBORDLINE® CC750 na potrzeby ambitnego projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejoraz zrealizowała zamówienie na dostawę 40 przekształtników BORDLINE® CC1500,które zostały zainstalowane w pociągach wyprodukowanych dla PKP Intercity.

Grupa ABB współpracuje ze Stadler Rail Group od 2002 roku.Od tego czasu dostarczyła urządzenia na potrzeby ponad 1500 pociągówdalekobieżnych i ponad 300 lekkich pojazdów kolejowych, wyprodukowanych przezfirmę Stadler. Tylko w tym roku ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości 85mln USD na dostawę urządzeń trakcyjnych, które zostaną zainstalowane wpociągach firmy Stadler, produkowanych dla operatorów w Szwajcarii, Luksemburgui Holandii.

Charakterystykaprzekształtników BORDLINE®

Przekształtniki kompaktowe BORDLINE® mogą pracować wekstremalnych warunkach pogodowych i różnych środowiskach. Jedną z ichnajwiększych zalet jest modułowa budowa. Oznacza to, że w razie awarii jednegomodułu przekształtnika nie ma potrzeby wymiany całego urządzenia. Dzięki temuryzyko dłuższego przestoju pojazdu i związanych z tym opóźnień w kursowaniujest ograniczone do minimum. Zastosowany układ chłodzenia cieczą pozwala nadodatkowe zmniejszenie wymiarów urządzenia przy zapewnieniu wydajnej wymianyciepła. W przekształtnikach BORDLINE® wykorzystana została topologia3-poziomowa, która zapewnia lepszą współpracę z układem napędowym i sieciązasilającą, ochronę przed przepięciami i minimalizację współczynnika zawartościharmonicznych. Uzyskany dzięki niej łagodny przebieg zmian momentu silnikaznacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Całe urządzenie kontrolowanejest przez inteligentny układ sterowania, dopasowujący zasilanie do obciążenia,kontrolujący poślizg i zapewniający łagodny start pojazdu co ma bardzo dużywpływ na zwiększenie komfortu jazdy pasażerów.