Hiszpania ma nową linię szybkiej kolei

inforail
09.01.2013 10:08
Następca hiszpańskiego tronu książę Filip, szef rządu Hiszpanii Mariano Rajoy i premier Katalonii Artur Mas otworzyli we wtorek linię szybkiej kolei AVE na trasie Barcelona-Figueras. Usprawni ona połączenie z Francją. Koszt budowy wyniósł ponad 3,7 mld euro.
Hiszpański skład AVE
O godz. 11.01 pociąg, którym inauguracyjną 131-kilometrową podróż odbyli przedstawiciele władz, wyjechał ze stacji Barcelona-Sants i po 46 minutach dotarł na dworzec Figueras-Vilafant, przy granicy hiszpańsko-francuskiej. Pierwsze połączenia pasażerskie zostaną uruchomione na tej trasie już w środę. Aby kontynuować podróż z Madrytu czy Barcelony do Paryża, w Figueras trzeba będzie przesiąść się do francuskiego pociągu TGV. Podróż ze stolicy Hiszpanii do stolicy Francji szybką koleją potrwa tylko 10 godzin. Nowa trasa zwiększyła o 131 kilometrów hiszpańską sieć szybkiej kolei, która liczy obecnie około 3 tys. kilometrów. Hiszpania jest drugim po Chinach krajem na świecie i pierwszym w Europie jeśli chodzi o długość tras szybkiej kolei, na których pociągi osiągają prędkość co najmniej 300 km na godzinę. Budowa nowej trasy kosztowała ponad 3,7 mld euro, z wyłączeniem kosztów prac adaptacyjnych na stacjach kolejowych w Barcelonie, Geronie i Figueras-Vilafant. Podczas wtorkowych uroczystości książę Filip mówił, że dzięki szybkiej kolei Hiszpania stała się wzorem dla innych krajów. 'Publiczne i prywatne firmy z całej Hiszpanii podpisują ważne kontrakty w wielu krajach’ – podkreślił następca tronu. Jako przykład wymienił projekt budowy linii AVE, która połączy saudyjskie miasta Mekkę i Medynę. Z Gerony szybką koleją dotrzemy do Barcelony w 37 minut, a do Madrytu w 3,5 godz. Dotychczas Gerona była jedyną stolicą prowincji w regionie Katalonii bez stacji szybkiej kolei AVE.
Inauguracja nowego połączenia
Na trasie powstało 30 tuneli o łacznej dugości 34,3 km oraz 60 wiaduktów, o długości 12,6 km. Linia jest zasilana napięciem 25kV i wyposażona w ERTMS. Operatorem pociągów są hiszpańskie koleje, które na trasy wysyłają swoje pociągi AVE. Jak wspomniano wcześniej możliwa będzie przesiadka do francuskich pociągów TGV. Dzięki oddaniu do użytku tego odncinka długość sieci szybkich połączeń kolejowych w Hiszpanii wzrosła do ponad 3000 km.
Mimo, iż Hiszapania ma dziś najdłuższą w Europie sieć super szybkiej kolei AVE (na świecie więcej kilometrów mają tylko Chiny) kolej jest tu nierentowna i korzysta z niej kilkakrotnie mniej pasażerów niż w innych krajach. Z wszystkich linii AVE, rentowne są tylko dwie: z Madrytu do Sewilli i z Madrytu do Barcelony. Jak obliczono, rocznie, na każdy kilometr linii przypada tam 8 tysięcy pasażerów. Mimo opłacalności, jest to wciąż 30 razy mniej niż na najbardziej uczęszczanych liniach w Japonii i o 7 razy mniej niż w Niemczech i we Francji. Jak wynika z badań Uniwersytetu w Barcelonie, ponad połowę linii wybudowano niepotrzebnie. Biegną po mało zaludnionych obszarach, bilety są drogie, a przystanki wyznaczono w nieuzasadnionych miejscach. Przykładem jest Tardienta – niewielka wioska pod Saragossą, która nie ma żadnych atrakcji, albo stacje w Andaluzji, na których – jak zapewniają autorzy raportu – z pociągu wysiada najwyżej 5 pasażerów.