Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Historia warszawskiej linii średnicowej w międzywojniu cz. 2
inforail
04.04.2014 09:39
Historia warszawskiej linii średnicowej w międzywojniu cz. 2
Pierwotnie pomiędzy dworcem głównym a zachodnim planowano poprowadzenie linii w tunelu, ostatecznie zdecydowano się jednak na wykop. Miejsce na dworzec przewidziano pomiędzy ul. Chmielną i Al. Jerozolimskimi, nieopodal Marszałkowskiej. W nadziemnej części gmachu miały znaleźć się kasy biletowe, a w podziemnej – perony. Na odcinku między dworcem a ul. Smolną linia średnicowa przebiegała w tunelu. Już od początku planowano budowę sieci trakcyjnej pomiędzy dworcami wschodnim i zachodnim. Na tym środkowym odcinku pociągi miały być prowadzone przez elektrowozy. Pionierem koncepcji elektryfikacji był profesor Roman Podoski.
Tunel znajdował się na niewielkiej głębokości –strop był 1 metr pod poziomem jezdni. Umożliwiło to budowę metodą odkrywkową. Skrzyżowania z ul. Nowy Świat i Marszałkowską wiązały się z przecięciem ciągów kanalizacyjnych i koniecznością ich przebudowy. Zarząd Miejski naciskał na kolejarzy, by tunel zbudować metodą głębinową i nie przebudowywać infrastruktury podziemnej. Zwiększyłoby to jednak znacznie koszt prac. Spór z kolejarzami zakończył się w 1924 r. w sądzie na ich korzyść –miasto musiało przebudować kanalizację.
Przed rozpoczęciem budowy linii średnicowej konieczne było zbudowanie tymczasowej stacji Warszawa Główna w sąsiedztwie przeznaczonego do rozbiórki dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej. W 1919 r. ogłoszono konkurs na projekt dworca tymczasowego. Wygrała propozycja obejmująca budowę zadaszenia o łukowym przekroju, o rozpiętości 24 m. Strop był wsparty na drewnianych belkach, tworzących kratownicową konstrukcję. Budynek zlokalizowany przy ul. Chmielnej oddano do użytkowania w 1921 r. Zamknięto go na krótko przed wybuchem drugiej wojny światowej.
Budowa pierwszej pary torów linii średnicowej trwała wiele lat. Pierwsze pociągi parowe wyjechały na trasę dopiero 2 września 1933 r., 14 lat po podjęciu uchwały sejmowej o budowie linii. Planowaną już na samym początku inwestycji drugą parę torów uruchomiono dopiero w okresie po drugiej wojnie światowej.
Okres budowy wiązał się z częstymi zmianami podmiotów odpowiedzialnych za inwestycję, co nie wpływało korzystnie na czas realizacji prac. Początkowo projekt nadzorowało samodzielne kierownictwo, później Dyrekcja Okręgowa, a następnie Departament Budowy i Utrzymania Ministerstwa Komunikacji.
W 1921 r., po uruchomieniu dworca tymczasowego, ogłoszono pierwszy konkurs na docelowy dworzec. Nie doszedł on jednak do skutku i ostatecznie dopiero w konkursie z 1928 r. wybrano projekt Czesława Przybylskiego i Andrzeja Pszenickiego. Budowa budynku w stylu modernistycznym ruszyła w 1931 r. Obiekt oddano częściowo w 1938 r. Został on uszkodzony w trakcie drugiej wojny światowej, a następnie –zburzony.
Elektryczne pociągi ruszyły dopiero 3 lata po uruchomieniu linii średnicowej –15 grudnia 1936 r. Pierwsze biuro studiów związane z elektryfikacją założono już 17 lat wcześniej –w 1919 r. W 1929 r. wysunięto koncepcję elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, obejmującą budowę trakcji elektrycznej na linii średnicowej i liniach podmiejskich do Otwocka, Żyrardowa i Mińska Mazowieckiego. Prace wykonano dzięki wsparciu brytyjskich firm English Electric oraz Metropolitan Vickers.
Zmodernizowany Warszawski Węzeł Kolejowy z zelektryfikowaną linią średnicową został zniszczony w trakcie działań wojennych. Po wojnie przystąpiono do jego odbudowy w zmienionym kształcie, bez charakterystycznego, modernistycznego gmachu Dworca Głównego.
Pierwszą część historii linii średnicowej możecie znaleźć tutaj.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}