Historia mostu z Pisza: most w przyszłość most w przeszłość
Stuletni mostkolejowy w Piszu przypomni o historii kolei na Mazurach, a nowy most zapewnisprawne podróże i przewozy ładunków. PKP Polskie Linie Kolejowe przekażąfragment historycznej konstrukcji mostu kolejowego nad rzeką Pisą miastu.
Po nowym moście od grudnia, dzięki inwestycji zunijnego Programu Operacyjnego PolskaWschodnia, kursują pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują możliwościeksponowania elementów związanych z historią kolei. Obiekty, które nie mogąbezpośrednio służyć przewozom stają się atrakcją i źródłem informacji oregionie.
Dwa przęsła ponad stuletniego mostu kolejowego na rzecePisie będą eksponatem Pisza. Miasto planuje wyeksponować fragment starejkonstrukcji w sąsiedztwie rzeki i parku. Obiekt przypomni o historii kolei naMazurach. Żelazna kratownica mostu o długości 50 metrów pamięta okres I wojnyświatowej. Dzięki niej tysiące osób odbyło podróże koleją przez Pisz iprzewieziono miliony ton towarów z Olsztyna do Ełku.
Most w przyszłość
Przeprawa kolejowa na rzece Pisie zmieniła się dziękimodernizacji linii kolejowej (nr 219) na odcinku Szczytno – Ełk. Znów na latanie tylko zapewniono sprawne podróże i utrzymano warunki transportu towarów,ale zwiększyły się ich możliwości. Wymianę konstrukcji przeprowadziły specjalnedźwigi. W miejscu żelaznej konstrukcji jest nowy obiekt. Teraz most jestdostosowywany do jazdy pociągów ze zwiększoną prędkością z 30 do 80 km/h.
Po nowym moście nad Pisą pociągi jeżdżą od grudnia 2019 r. Zakończyłysię zasadnicze prace na odcinku Pisz – Ełk. Docelowo podróż na trasie Olsztyn –Szczytno – Ełk potrwa nieco ponad 2h. Skorzystają mieszkańcy regionuwarmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły i osobyodwiedzające Polskę Wschodnią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk –Szczytno” realizowany jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartośćrobót to ponad 300 mln zł. Dofinansowanie UE wynosi 85%.
Mosty wykorzystywanena nowo
Demontowane na modernizowanych liniach konstrukcje mostów tonajwiększe elementy, które znajdują „drugie życie” na kolei. Obiekty, poszczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach, służą na mniej uczęszczanychliniach. Od 2010 r. na liniach kolejowych zamontowano 21 „odzyskanych”konstrukcji. Wykorzystano ponownie obiekty z Centralnej Magistrali Kolejowej.Teraz konstrukcje są mostami nad rzeką Golanką i Uherką na linii Chełm –Włodawa w województwie lubelskim. Trafiły też na Opolszczyznę nad rzekęChrząstowiczańkę na linii Opole – Jełowa i na południe Polski nad potok Radońna trasie Goleszów – Wisła Głębce.
„