Helsinki: Finowie opierają się przed podziałem VR do czasu budowy normalnego toru

inforail
06.06.2008 13:27

Jak informują fińskie gazety Helsingin Sanomat, Taloussanomat i Kauppalehti – generalny dyrektor holdingu kolejowego Valtion Rautatiet (VR) Henri Kuitunen w mieście Kuovola oznajmił, że w stosunku do Finlandii jest zupełnie zbędne rozczłonkowanie kolei VR według unijnego schematu z tej prostej przyczyny, że chwilowo w Finlandii jest rozstaw szerokotorowy. Oczywiście, jeżeli na teren kraju przybędą takie unijne pociągi, które potrafią przejść na tory 1520 mm, bez przeszkód będą one mogły korzystać z całej infrastruktury.
To samo stwierdził w zasadzie jeden z szefów państwowej agencji kolejowej Ratahallintokeskus (RHK) Miika Makitalo, że po prostu jest rzeczą niemożliwą stworzenie jakiejkolwiek konkurencji dla kolei państwowych, bo to się nie opłaci. Wewnątrz krajowe przewozy są do tego zbyt niskie, a do przewozów unijnych trzeba albo na granicy zmieniać wózki wagonów, albo przeładowywać wszystko z wagonów normalnotorowych na szerokotorowe lub na odwrót.
Jednakże w dalszej perspektywie istnieje ujednolicenie rozstawu kolei z unijnym, czyli przejście na rozstaw normalnotorowy. Nastąpi to stopniowo, przeważnie przez dobudowanie trzeciej szyny, bo dla Finlandii jest doskonałym interesem korzystanie z szerokich torów. Ale jeżeli zechce ktoś z Unii stworzyć konkurencję dla VR Cargo, nic nie stoi na przeszkodzie. Firma taka musi posiadać odpowiednią ilość wagonów szerokotorowych i lokomotyw. Ale to, czy coś takiego w ogóle opłaci się, nie jest zadaniem dla agencji zbadać to.