Helsinki: Czy powstanie podmorski tunel kolejowy Helsinki – Tallin?
Jak informują fińskie gazety Helsingin Sanomat, Kauppalehti, Hufvudstadsbladet oraz estońska rozgłośnia Eesti Raadio, w piątek w stolicy Estonii, talliński nadburmistrz Edgar Savisaar oraz helsiński nadburmistrz Jussi Pajunen podpisali umowę o historycznym znaczeniu. Ze źródeł unijnych i własnych zbudują 80-kilometrowy tunel kolejowy pod Zatoką Fińską, który połączy Helsinki z Tallinem.
Właściwie tunel ten będzie częścią unijnej magistrali kolejowej Rail Baltica, która normalnym torem połączy Helsinki z Tallinem, Rygą, Kownem, Warszawą i dalej z Berlinem i Budapesztem. Jak akcentuje Kauppalehti, wreszcie nie trzeba będzie jechać do krewnych „zza miedzy“(Estończycy i Fińczycy podobnie do Węgrów czy Osetyńczyków, należą do sumeryjsko-ugrofińskiej grupy językowej) przez Rosję.
Podobnie do skrótu angielskiego Chunnel nazwy tunelu pod La Manche, tunel helsińsko-talliński, dowcipnie nazywany po fińsku Hellinunnelli od słów Helsinki-Tallin-Tunnelli, będzie długości 80 km i połączy dworce główne w Helsinkach i w Rydze. Według umowy fińsko-estońskiej, już w kwietniu z udziałem specjalistów rozpoczną się prace pomiarowe, których zadaniem będzie wytyczenie dokładnej trasy i punktów wyjściowych na lądzie. Na budowę ogłoszony zostanie przetarg międzynarodowy. Tunel ma być gotowy wraz z oddaniem do ruchu Rail Baltica.