Hańcza do Krakowa znika z rozkładu jazdy. Suwałki protestują
Od nowego rozkładujazdy pociąg „Hańcza”, który wcześniej zapewniał połączenie Suwałkz Krakowem, kursuje do Gliwic. Władze pierwszego z miast nie zgadzają się z taką decyzją PKPIntercity i apelują o przywrócenie połączenia na starej trasie.
Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk wystosował w związku ztym pismo do Zarządu PKP Intercity, w którym sprzeciwia się likwidacjipołączenia kolejowego na linii Suwałki – Kraków oraz jednocześnie zaapelował ojego przywrócenie w rozkładzie na 2019 rok. Prośba o interwencję w tej sprawiezostała wystosowana również do Parlamentarzystów z Suwałk: Bożeny Kamińskiej iJarosława Zielińskiego.
To połączenie istniejeod 2015 r. i jest dla licznej grupy Suwalczan studiujących w Krakowie, osóbzatrudnionych w południowej i centralnej części kraju oraz turystów bardzoważnym rozwiązaniem komunikacyjnym – akcentuje w swoim piśmie CzesławRenkiewicz, Prezydent Suwałk. Podróżniprzez okres 3 lat przyzwyczaili się do połączenia, które nie tylko dawało imkomfort jazdy (brak przesiadki), ale umożliwiało podróżowanie koleją przyzachowaniu rozsądnych stawek opłat za przejazd – dodaje.
Do Radnych Rady Miejskiej zgłosili się mieszkańcy, którzywskazują na krzywdzący i lakoniczny komunikat, który pojawił się na stronie PKPIntercity, odwołujący się do zamieszczonej wcześniej tam ankiety. Przy konstrukcjirocznego rozkładu jazdy pociągów – rzekomo – brane były opinie pasażerów.
Tymczasem okazuje się,że o powyższej informacji praktycznie nikt nie wiedział, a w procesiekonsultacji brała udział zaledwie garstka osób – pisze w interpelacji doPrezydenta Suwałki Zdzisław Przełomiec, Przewodniczący Rady Miejskiej wSuwałkach.
Ze strony PKP Intercity nikt nie zwrócił się do suwalskiegosamorządu o wyrażenie stanowiska w przedmiotowej sprawie, ani nie przesłałinformacji o trwających konsultacjach nowego rozkładu. Zdaniem PrezydentaSuwałk likwidacja kolejowego dalekobieżnego połączenia pogłębia izolacjękomunikacyjną miasta i północno-wschodniej Polski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W mojej ocenie stoi torównież w jawnej sprzeczności z deklaracjami rządu RP dotyczącymi konieczności wzmocnieniapotencjałów rozwojowych Polski Wschodniej i wyrównywania dyspozycji w poziomierozwoju i dostępności komunikacji tego regionu względem innych części Polski – piszew swoim piśmie do władz PKP Intercity Czesław Renkiewicz – Sprawa ta na pewno będzieprzedmiotem dyskusji mieszkańców Suwałk, Rady Miejskiej w Suwałkach i mamnadzieję Parlamentarzystów Ziemi Suwalskiej – podsumowuje Prezydent.
Co na to przewoźnik?
W wypowiedzi dla Radia Białystok Agnieszka Serbeńska, rzecznikprasowy PKP Intercity stwierdza, że przewoźnik weźmie pod uwagę wszystkiepetycje i głosy pasażerów przy kolejnej zmianie rozkładu. Pociąg Hańcza zostałzawieszony, bo okazał się nierentowny. Liczba pasażerów podróżujących z Krakowado Suwałk i z Suwałk do Krakowa nie wystarcza, aby utrzymać to połączenie wnowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia. W tej chwilinie jest też planowana zmiana trasy tego pociągu – stwierdza rzeczniczkaprasowa przewoźnika. Rozkład jazdy nie jest układany wyłącznie przez przewoźnika.Wiele zależy też od zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK. A obecnie natorowiskach całego kraju trwają liczne inwestycje. One wszystkie będąrozpatrzone, będą sprawdzone, możliwości techniczne wprowadzenia korekt wrozkładzie jazdy, natomiast, nie mogę obiecać na 100%, że taka korekta i takazmiana zostanie wprowadzona – dodaje Agnieszka Serbeńska.
„