Hamburg/Kopenhaga: Most Fehmarn-Belt bliższy realizacji

inforail
11.01.2008 14:06

Most Fehmarn-Belt będzie nowym połączeniem Niemcy - Dania. Fot. Wikimedia.commons

Przez lata Dania była krajem rozdzielonym na wiele wysp i półwyspów, które nie miały bezpośredniego połączenia kolejowego ze sobą. Jednak wraz z budową przepraw łączących wyspy z półwyspem Jutlandzkim oraz mostu i tunelu do Szwecji, Dania stała się ważnym krajem tranzytowym łączącym Skandynawię z kontynentem. Jednak od lat trwają rozważania odnośnie budowy kolejnego mostu. Tym razem ma to być Fehmarn-Belt łączący niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland. Dzięki temu uda się osiągnąć znaczne skrócenie czasu jazdy pociągu na trasie Hamburg –Kopenhaga (do 3 i pół godziny), ponieważ odpadnie konieczność przeprawy promem składów pociągów. Most będzie miał długość około 19km i składał się w czterech filarów, pomiędzy którymi zostanie rozpięty podwieszany most. Wysokość mostu ma wynosić 65 metrów tak aby umożliwić przepływanie pod nimi statków morskich. Oprócz dwóch torów na moście znajdzie się również dwupasmowa, dwujezdniowa droga. O moście tym mówiono już od 15 lat, jednak dopiero 29 czerwca 2007 podpisano porozumienie w sprawie jego budowy między Danią, a Niemcami. Projekt został już zgłoszony do zadań priorytetowych TEN-T, a zakładany czas rozpoczęcia prac to 2011 rok, natomiast zakończenie ma nastąpić w 2018. Obecnie dokonano analizy wpływu inwestycji na środowisko naturalne, które wykazało zasadność budowy mostu. Głównie wskazuje się na zmniejszenie emisji CO2 po otwarciu mostu, dzięki zastąpieniu promów i pociągów spalinowych elektrycznymi. Linia po stronie niemieckiej miałaby zostać zelektryfikowana do 2011 roku, a do 2018 roku miałaby być dwutorowa.
Źródło: Opracowane na podstawie wikipedia.org oraz Lok-Report