GZM konsultuje kolej metropolitalną

inforail
14.05.2021 07:45

Cykl roboczych konsultacji z gminami w ramach prac nad powstającym "Wstępnym studium wykonalności Kolei Metropolitalnej" rozpoczęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Zamówiony w sierpniu ub. roku, strategiczny dla komunikacji regionu dokument, ma powstawać przez cztery lata.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, wśród którego ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja uczynienia kolei kręgosłupem transportowym GZM była gotowa w styczniu 2019 r.; potem powstał jeszcze do niej suplement.

Studium

W sierpniu ub. roku GZM zamówiła wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Ma to być opracowanie, który uszczegółowi założenia zawarte w koncepcji, oceni ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z realizacją.

Prace nad wartym łącznie 5,5 mln zł brutto opracowaniem, które przygotowuje spółka Databout (wcześniej WYG International) podzielono na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe. Mają one pozwolić rozpocząć prace w miejscach i aspektach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii.

Studium ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza powstaje w perspektywie półtora roku i obejmuje m.in. budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingów dla samochodów. Ma także zawierać symulacje zapotrzebowania na tabor oraz propozycje lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych kolei.

W środę biuro prasowe GZM uściśliło, że koncepcja krótkoterminowa obejmuje perspektywę do 2025/2028 roku z uwzględnieniem projektów zgłoszonych w programie Kolej Plus oraz realizowanych obecnie przez PKP PLK. M.in. w tym kontekście Metropolia rozpoczęła cykl roboczych konsultacji z gminami. Obecne rozmowy prowadzone w jej pięciu podregionach potrwają do 17 maja. Szersze konsultacje są planowane w kolejnych etapach opracowywania dokumentu.

Koncepcja docelowa

Koncepcja docelowa powstanie w ciągu czterech pełnych lat i obejmie m.in. prognozę ruchu osób, propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analizę zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać lokalizacje i wielkość zaplecza technicznego kolei.

Wykonawca studium przygotowuje również plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych oraz zaproponuje model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Ponadto ma przeanalizować różne modele własności operatora Kolei - chodzi o określenie, czy operatorem ma być np. własna spółka GZM czy firma zewnętrzna.

W studium znajdą się także rekomendacje sposobu pozyskania taboru, jego serwisowania oraz utrzymania zaplecza. Częścią dokumentu będzie analiza finansowania inwestycji. Inną - model ruchu, obejmujący teren GZM: łącznie ponad 100 linii kolejowych, po których poruszają się codziennie tysiące pociągów pasażerskich i towarowych.

Wykonawca studium ma wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje spółki PKP PLK oraz plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Władze Metropolii zastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będą kolejne dokumenty obejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji. (PAP)