GTW 2/6 nowością w ruchu dalekobieżnym w Polsce?
inforail
02.02.2010 18:39
GTW 2/6 nowością w ruchu dalekobieżnym w Polsce?
Wraz z uruchomieniem pociągów pospiesznych na trasie Wrocław – Drezno do Polski wjechały pierwsze SZT należące do DB Regio. Oczywiście w ruchu przygranicznym pociągi niemieckie wjeżdżały do Polski, jednak nigdy tak daleko. Połączenie, choć obsługiwane regionalnymi SZT, okazało się właściwym krokiem i zostało utrzymane, natomiast teraz w jego ślady może pójść relacja Berlin –Kołobrzeg.
W komunikacie prasowym DB Regio poinformowało o planach uruchomienia wspólnie z PKP Intercity pociągów bezpośrednich na trasie Berlin –Kołobrzeg –Berlin. Pomimo otrzymania dopuszczenia do ruchu w Polsce dla składów Deiro Classic, które kursują pomiędzy Wrocławiem a Dreznem, tym razem DB Regio zdecydowało się na zastosowanie dla nowej trasy SZT typu GTW2/6 produkcji Stadlera, które według oznaczeń DB noszą serię 646. Proces „polonizacji”wybranych zespołów już trwa i oczekiwane jest jego zakończenie uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do ruchu wydanego przez UTK. W Polsce składy te są znane najbardziej z docierającej do Świnoujścia linii Usedomer Bäderbahn (UBB), gdzie biało niebieskie pojazdy zachęcają do podróżowania po wyspie Uznam koleją. Jednak pomimo faktu, iż docierają one do Polski, to jednak zarówno linia jak i pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na zasadzie wyjątku, dlatego też obecnie konieczne jest uzyskanie świadectwa dla sieci kolejowej PKP PLK.
Spalinowe zespoły trakcyjne typu GTW 2/6 cechują się dosyć oryginalnym rozwiązaniem, w którym zrezygnowano z zastosowania wspólnego wózka środkowego. Zamiast niego postanowiono (wzorem tramwajów) zbudować krótki człon połączony bez funkcji obrotu z wózkiem. Wózek ten został wyposażony w dwa silniki elektryczne. Silniki te są zasilane za pomocą silnika spalinowego połączonego z alternatorem, które również zostały umieszczone w krótkim członie. Ponieważ jednostka spalinowa generuje duże wibracje i hałas, więc postanowiono człon środkowy wykorzystać dla celów technicznych. W efekcie tego oprócz przejścia jest on pozbawiony przestrzeni pasażerskiej. W pierwszych składach napęd stanowił jeden generator o mocy 550 kW, jednak od 2003 roku zaczęto stosować dwa generatory o mocy 375 kW, co daje łączną moc 750 kW. Wytwarzany prąd jest przesyłany przez przekształtniki w technologii IGBT do silników trakcyjnych prądu przemiennego. Podobnie do tramwajów po obu końcach krótkiego członu środkowego znajdują się dwa symetryczne długie człony skrajne, które z jednej strony są zawieszone na członie środkowym, natomiast na drugim końcu posiadają tradycyjny skrętny wózek toczny. Dzięki temu człony skrajne, w których znajduje się przestrzeń pasażerska oferują większy komfort (mniejsze natężenie hałasu i wibracji) niż w przypadku SZT z silnikiem zamontowanym pod podłogą. Dodatkowo rozwiązanie to pozwala zwiększyć do maksimum przestrzeń niskiej podłogi, która stanowi 65 % długości pojazdu i rozciąga się między skrajnymi wózkami, nad którymi konieczne było zastosowanie wysokiej podłogi.
GTW 2/6 podstawowe dane techniczne
Długość
|
38,66 m
|
Szerokość
|
3 m
|
Wysokość
|
3,85 m
|
Rozstaw szyn
|
1435 mm
|
Masa
|
54 t
|
Moc
|
550 kW / 2×375 kW
|
Układ osi
|
2’(Bo’)2’
|
Prędkość maksymalna
|
120 km/h
|
Ilość miejsc siedzących
|
126
|
Ilość miejsc stojących
|
91 (4 os. na m2)
|
Wysokość podłogi strefa niska/wysoka
|
585 mm / 1000 mm
|
Oczywiście należy mieć na uwadze, że składy uznawane za komfortowe zostały wyprodukowane z myślą o przewozach regionalnych, stąd zastosowane typowe siedzenia do krótkich podróży nie gwarantują maksymalnie komfortowej jazdy. Choć z drugiej strony zastosowane siedzenia nijak nie różnią się od tych znanych ze składów Desiro kursujących na trasie Wrocław – Drezno. Jeżeli tam są akceptowane przez pasażerów, więc również w przypadku połączenia do Kołobrzegu nie powinno być najgorzej. W komunikacie prasowym DB brakuje sprecyzowania trasy, którą miałyby pociągi dojeżdżać do Kołobrzegu. W gestii DB jest łącznie 86 składów typu GTW 2/6. 43 serii 646.2 są wykorzystywane przez DB w ramach Kurhessenbahn i Dreieichbahn. Kolejne 23 składy serii 646.1 są eksploatowane przez UBB (spółka zależna od DB Regio). Pozostałe 20 składów serii 646.0 należy do DB Regio Berlin / Brandenburg i stacjonują one w BW Neuruppin. To właśnie te pojazdy będą najprawdopodobniej wykorzystywane do realizacji połączeń z Polską.
Już po raz drugi mamy do czynienia z inicjatywą ze strony Niemców mającą na celu zaoferowanie nowych połączeń międzynarodowych na terenie Polski. Po sukcesie, jaki odniosło połączenie Wrocław –Drezno, pozostaje jedynie oczekiwać jego powtórki w przypadku trasy Berlin –Kołobrzeg. Będzie ona miała najprawdopodobniej charakter pociągów sezonowych nad Morze Bałtyckie i choć można by narzekać, że połączenia te są realizowane regionalnymi SZT, to jednak warto odnotować fakt ich uruchamiania. Bowiem polską tradycją stało się likwidowanie wszystkiego, o czym można się było przekonać niedawno wraz z likwidacją szeregu pociągów pospiesznych. Niemcy przeżyli już etap zafascynowania motoryzacją indywidualną i od lat inwestują w kolej. Dlatego to właśnie Niemcy naciskają na uruchomienie nowych pociągów międzynaordowych, które choć w drobnym stopniu pozwalają poczuć, że świat nie kończy się na trzech już dawno przebrzmiałych literach PKP.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024