Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Grupa PKP jednak zarabia

inforail
17.09.2013 12:13

720,2 mln zł zysku przy przychodach rzędu 12 mld 110,2 mln zł odnotowały łącznie w zeszłym roku spółki Grupy PKP. Wyniki poprawiły m.in. PKP SA i PKP LHS, zwiększyła się za to strata zarządzającej siecią torów spółki PKP PLK – sięgnęła ona prawie 750 mln zł. Jak można wyczytać w wynikach finansowych spółek Grupy PKP, do których dotarła PAP, prymusami – podobnie jak w ubiegłych latach – są spółka-matka kolejowej grupy, czyli PKP SA, oraz największy polski kolejowy przewoźnik towarowy – PKP Cargo. Zysk PKP SA za zeszły rok wyniósł 345,7 mln zł wobec 228,4 mln w 2011 r. i 194 mln zł w 2010 r. Przy­cho­dy z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej PKP SA wy­nio­sły w ze­szłym roku 1,42 mld zł wobec 1,38 mld zł w roku 2011. Więk­szy niż w ze­szłym roku zysk – to efekt m.​in. wyż­szych dy­wi­dend ze spół­ek Grupy PKP. Się­gnę­ły one 111 mln zł, czyli nieco wię­cej niż rok wcze­śniej, kiedy przy­chód z tego ty­tu­łu wy­niósł nie­speł­na 90 mln zł. Ko­le­ja­rze wska­zu­ją także, że PKP SA za­wdzię­cza lep­szy wynik fi­nan­so­wy umoc­nie­niem zło­te­go na prze­strze­ni mi­nio­ne­go roku. Po­zwo­li­ło to na na­li­cze­nie do­dat­nich róż­nic kur­so­wych w wy­so­ko­ści 255,2 mln zł, zmniej­szy­ła się także wy­ce­na za­dłu­że­nia pol­skiej kolei w euro.
Naj­więk­szy pa­sa­żer­ski prze­woź­nik z grupy, czyli PKP In­ter­ci­ty, za­koń­czył ze­szły rok z wy­ni­kiem 20,1 mln zł pod kre­ską. W lutym br. przed­sta­wi­cie­le spół­ki de­kla­ro­wa­li, że stra­ta za ze­szły rok była mniej­sza i wy­nio­sła około 9,2 mln zł. Był to jed­nak wynik przed au­dy­tem.
Wy­ni­ki po­pra­wi­ła za­rzą­dza­ją­ca naj­da­lej wy­su­nię­tą na za­chód eu­ro­pej­ską sze­ro­ko­to­ro­wą linią ko­le­jo­wą spół­ka PKP LHS. W ze­szłym roku firma za­ro­bi­ła 35 mln zł wobec 29,5 mln zł zysku w 2011 r. Mniej niż w 2011 r. za­ro­bi­ły w ze­szłym roku PKP Ener­ge­ty­ka (65,6 mln zł zysku w 2012 r. wobec 71 mln w 2011 r.), PKP In­for­ma­ty­ka (3,3 mln zł zysku w 2012 r. wobec 4,7 mln w 2011) i TK Te­le­kom (3,1 mln w 2012 i 11,3 mln rok wcze­śniej).

720,2 mln zł zysku przy przychodach rzędu 12 mld 110,2 mln zł odnotowały łącznie w zeszłym roku spółki Grupy PKP (fot. K. Wach)

Tak samo jak w po­przed­nich la­tach naj­więk­szą stra­tę w ko­le­jo­wej gru­pie od­no­to­wa­ła PKP PLK. W ze­szłym roku było to 747,9 mln zł pod kre­ską, a rok wcze­śniej stra­ta wy­nio­sła 598,2 mln zł. Eks­per­ci od lat wska­zu­ją, że je­że­li nie zmie­ni się model fi­nan­so­wa­nia linii ko­le­jo­wych, to stra­ta spół­ki bę­dzie rosła. Ko­le­ja­rze tłu­ma­czą na­to­miast, że po­gar­sza­ją­cy się wynik fi­nan­so­wy spół­ki jest po­nie­kąd spo­wo­do­wa­ny licz­bą re­mon­tów linii ko­le­jo­wych – im wię­cej PLK in­we­stu­je w in­fra­struk­tu­rę, tym więk­sza jest jej amor­ty­za­cja.
Grupa PKP po­wsta­ła w 2001 r. z po­dzia­łu przed­się­bior­stwa Pol­skie Ko­le­je Pań­stwo­we. Obec­nie w skład Grupy wcho­dzi dzie­więć spół­ek: spół­ka matka PKP SA, spół­ki prze­wo­zo­we: PKP Cargo, PKP In­ter­ci­ty, PKP Szyb­ka Kolej Miej­ska w Trój­mie­ście i PKP LHS, oraz spół­ki za­rzą­dza­ją­ce in­fra­struk­tu­rą ko­le­jo­wą: PKP Pol­skie Linie Ko­le­jo­we, PKP Ener­ge­ty­ka, TK Te­le­kom i PKP In­for­ma­ty­ka. Grupa za­trud­nia ponad 80 tys. pra­cow­ni­ków. Jest to czwar­ta co do wiel­ko­ści kolej eu­ro­pej­ska.