Grupa PKP inwestuje w komfort niepełnosprawnych podróżnych
W ramach ProgramuInwestycji Dworcowych PKP S.A. oraz programu „PKP Intercity – Kolej DużychInwestycji” dostosowywane są obiekty dworcowe i tabor do potrzeb osóbniepełnosprawnych.
PKP S.A. modernizuje dworce kolejowe w ramach ProgramuInwestycji Dworcowych (PID) do 2023 roku. Budowa i przebudowa obiektów jestzgodna z wytycznymi Krajowego Planu Wdrażania TSI PRM (dostępności systemukolei Unii Europejskiej dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonejmożliwości poruszania się), który ma likwidować bariery w zakresie dostępnościtransportu kolejowego.
Programem PID zostało objętych ok.200 dworców kolejowych wcałej Polsce. Na dworcach stosowane są następujące ułatwienia: likwidacjabarier architektonicznych, linie prowadzące z polami uwagi, przyciski SOS wtoaletach, pochylnie i windy, drzwi automatyczne, mapy tyflograficzne(dotykowe) i oznaczenia w jęz. Braille'a dla niewidomych, a także montaż pętliindukcyjnych współpracujących z aparatami słuchowymi osób niesłyszących.
W latach 2014-2019 – PKP S.A. zmodernizowało 58 obiektówdworcowych, a szacunkowe wydatki na dostosowanie obiektów do wymagań TSI-PRM tookoło 105 milionów złotych.
PKP Intercity S.A do 2023 roku wyda 7 mld zł na modernizację700 wagonów i zakup 185 nowych. Pasażerowie skorzystają również z 19 nowych i14 unowocześnionych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W każdym nowozakupionym lub poddanym modernizacji pociągu przewidziane będą udogodnienia dlaosób z ograniczoną mobilnością oraz osób niewidomych lub niedowidzących.
PKP Intercity podpisało z przedsiębiorstwami H. Cegielski -Fabryka Pojazdów Szynowych oraz PESA Bydgoszcz umowy na zakup 81 nowych imodernizację 355 posiadanych wagonów. Spółka uzupełni także flotę elektrycznychzespołów trakcyjnych o 12 nowych EZT-ów firmy Stadler. Zamówienie o wartościponad 1 mld zł jest jednym z filarów strategii taborowej. Nowe i zmodernizowanepojazdy zostaną wyposażone w wydzielone miejsca dla osób poruszających się nawózkach, pasy kontrastowe w drzwiach, oznaczenia w alfabecie Braille'a, a takżetoalety wyposażone w poręcze i przyciski SOS.
Bliskie doskonałości będą wielofunkcyjne wagony COMBI (60sztuk) o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi iprzedziałem dla osób z niepełnosprawnościami. W takim przedziale znajdować siębędą cztery rozkładane fotele, które w pozycji złożonej będą służyć doprzypięcia wózków. Ponadto każde miejsce dla wózkowicza zostanie wyposażone wurządzenie umożliwiające wezwanie pomocy. Będą też wewnętrzne drzwiautomatyczne z systemem zapobiegającym uwięzieniu pasażera. Panel do regulacjioświetlenia, temperatury i poziomu głośności umiejscowiony zostanie nawysokości od 800 mm do 1100 mm, a wszelkie piktogramy użyte w przedziale będązapisane w alfabecie Braille'a. Standardem wagonów będzie podłoga bezprogowa iw pełni dostosowana toaleta wyposażona w przycisk SOS. Przedsionek przyprzedziale dla osób niepełnosprawnych zostanie wyposażony w rampę umożliwiającąwjazd osoby na wózku, a wszystkie wagony ze stopniami wejściowymi będą miałyodpowiednio zaprojektowane poręcze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP S.A. oraz PKP Intercity zapewniają usługę asysty dlaosób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej sprawności ruchowej podczasprzemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronach, przejściachpodziemnych, kładkach i innych ciągach komunikacyjnych. Asystę realizujedrużyna konduktorska oraz pracownicy ochrony na dworcu wyjazdowym iprzyjazdowym.
Pasażer powinien zgłosić potrzebę asysty minimum 48 godzinprzed planowaną podróżą telefonicznie pod numerem infolinii przewoźnika, drogąmailową lub przez formularz zgłoszeniowy. Ten czas jest potrzebny nadostosowanie taboru do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Osoby z ograniczonąmobilnością mają również możliwość skorzystania z pomocy w poruszaniu się tylkopo terenie dworca już 30 min. po zgłoszeniu, dzwoniąc pod nr 22 474 13 13 lubwysyłając maila na adres [email protected].
W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku asystę z PKP S.A.otrzymało16258 osób, a z PKP Intercity 12122 podróżnych. Średnio, co 25 minutna którymś z dworców kolejowych w Polsce była potrzebna asysta, a największagrupa zorganizowana wymagająca asysty liczyła 71 osób.
„