Griffiny mogą jeździć po całej sieci w Polsce

inforail
05.02.2018 10:22

Newag przedstawiaoświadczenie dotyczące Griffinów, które nie trafiły do LOTOS Kolej. Jak już pisaliśmyna łamach InfoRail.pl trzy z nich pozyskał Orlen KolTrans. Dwa czekają nanowego użytkownika.

W przesłanym oświadczeniu Newag stwierdza, że lokomotywyGriffin E4DCUd są lokomotywami dopuszczonymi do eksploatacji na całej siecikolejowej Rzeczypospolitej Polskiej, jako lokomotywy zgodne z technicznymispecyfikacjami interoperacyjności (TSI), na podstawie zezwoleń wydanych przezPrezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji określonegopojazdu kolejowego, w tym lokomotywy,może określać warunki użytkowania pojazdu, których treść wynika zespecyfikacji technicznej pojazdu i odnosi się do parametrów technicznychinfrastruktury, po której może poruszać się pojazd.

Lokomotywy Griffin nie zostały wyposażone w systemyERTMS/ETCS, ponieważ pierwotny klient nie zamówił tego rodzaju systemów, costanowiło świadomą decyzję biznesową klienta. Wobec takiej specyfikacjitechnicznej lokomotyw, zakres ich możliwości eksploatacyjnej nie obejmujeinfrastruktury kolejowej, która łącznie spełnia następujące warunki:

1. Infrastruktura spełnia przesłanki sieci bazowej, cozostanie potwierdzone w przewidzianym prawem trybie;

2. Jedynym systemem bezpieczeństwa eksploatowanym nainfrastrukturze będzie system ERTMS, co oznacza, że infrastruktura siecibazowej pozbawiona zostanie polskiego systemu bezpieczeństwa klasy B.

Z faktu, że infrastruktura sieci bazowej w Polsce znajdujesię w początkowej fazie budowy a system bezpieczeństwa klasy B zabudowany jestna całej sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK jednoznacznie wynika, iżinfrastruktura kolejowa na terenie Polski obecnie wskazanych warunków niespełnia.

W związku z powyższym, lokomotywy Griffin E4DCUd mogą byćeksploatowane na całej infrastrukturze sieci kolejowej w Polsce zarządzanejprzez PKP PLK. Wypada przy tym zaznaczyć, iż lokomotywy Griffin są w pełniprzystosowane do montażu systemów ETCS/ERTMS, co sprawia, iż w razie zmianyparametrów technicznych infrastruktury w przyszłości lub preferencji danegoklienta, mogą zostać w przedmiotowe systemy wyposażone – stwierdza Newag.