TransInfo Archiwum|Inforail|Producenci|Griffin pierwszą polską wielosystemową lokomotywą elektryczną
Griffin pierwszą polską wielosystemową lokomotywą elektryczną
inforail
13.08.2013 09:20
Griffin pierwszą polską wielosystemową lokomotywą elektryczną
Lokomotywa E4MSU Griffin zaliczyła właśnie pomyślnie jazdy testowe na torze o zasilaniu 15 kV oraz 25 kV –poinformowała nas Urszula Makosz z Newagu. Oznacza to, że Newag Gliwice, jako pierwszy w kraju, wyprodukował wielosystemową lokomotywę elektryczną, która może być eksploatowana w całej Europie.
E4MSU Griffin to pierwsza taka lokomotywa skonstruowana od podstaw w Polsce. Przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton, z prędkością do160 km/h. Przystosowana jest do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC, 25 kV 25Hz oraz 15 kV 16⅔Hz. Prace nad projektowaniem elektrowozu E4MSU Griffin rozpoczęły się we wrześniu 2010 roku. Dwa lata później lokomotywa była już prezentowana na Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans w Berlinie, a od maja br. poddawana jest testom eksploatacyjnym. Pierwsze z nich przeprowadzone zostały przez Instytut Kolejnictwa na torze testowym w Żmigrodzie (m.in. dynamiki, układu hamulcowego, charakterystyk trakcyjnych) i zakończyły się wynikiem celującym. Obecnie producent oczekuje na świadectwo dopuszczenia Griffina do eksploatacji.
Podobnie było podczas próbnych jazd badawczych prowadzonych przez PKP Cargo S.A. Lokomotywa z powodzeniem pociągnęła skład towarowy o masie 3440 t.
Testujący ją maszyniści nie stronią od pochwał:
„Jest to lokomotywa na miarę XXI wieku. Wyróżnia się doskonałym usprężynowaniem oraz bardzo dobrze zestrojonym układem napędowym, czego efektem są dobre możliwości trakcyjne i wysoki komfort jazdy.”( Paweł Pluta – PKP Cargo)
„Na uznanie zasługuje proste i ergonomiczne rozmieszczenie przyrządów na pulpicie, przestronna kabina oraz dobre wyciszenie.”( Dariusz Jurczuk – PKP Cargo)
W ostatnim tygodniu Griffin trafił na tor testowy VUZ Velim w Czechach, gdzie był poddawany statycznym próbom uruchomieniowym oraz jazdom w systemach zasilania 25 kV i 15 kV AC. Pomyślne ich zakończenie to pierwszy krok przed certyfikacją na rynkach europejskich.
„Griffin, który już cieszy się dużym zainteresowaniem, jest naszą odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby rynku europejskiego”–mówi Bogusław Nowak, kierownik marketingu w Newagu. Duży wachlarz możliwości transportowych i technicznych, parametry dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta, niskie koszty eksploatacji, technologie przyjazne środowisku i konkurencyjna cena powinny znaleźć uznanie u europejskich kontrahentów”–dodaje. Testy na torze testowym w Velimie prowadzone będą do środy 14.08.2013.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024