Griffin – pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa
inforail
28.09.2012 15:02
Griffin – pierwsza polska lokomotywa trzysystemowa
W ostatnim tygodniu sporo pisaliśmy o berlińskich targach Innotrans. Kolejną polską nowością pokazaną w stolicy Niemiec była lokomotywa E4MSU Griffin, zaprezentowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. To pierwsza w historii polskiego kolejnictwa lokomotywa trzysystemowa. Producent oferować ją będzie w ramach platformy czteroosiowych lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych. Poprzez zastosowanie najnowszych technologii, daje ona użytkownikom cały wachlarz możliwości transportowych i technicznych. Wprowadzenie budowy modułowej, pozwala na produkcje lokomotywy w kilku wersjach, w oparciu o maksymalną ilość wspólnych komponentów. Griffin oferowany jest w wersjach uniwersalnej dla pociągów towarowych i pasażerskich osiągających prędkości do 140 km/h oraz w wersji dedykowanej dla pociągów pasażerskich poruszających się z prędkością do 200 km/h. Pokazany w Berlinie Griffin to lokomotywa uniwersalna, wielosystemowa przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h oraz pociągów pasażerskich poruszających się z tą samą prędkością. Jak poinformował nas producent konstruktorzy ZNLE zadbali o najwyższy poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie, wysoki komfort pracy maszynisty oraz inteligentny systemem zarządzania energią. Wprowadzono zasilanie silników przez przekształtniki zbudowane z wykorzystaniem technologii IGBT, system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, system kamer, dostosowanie do zabudowy urządzeń ERTMS i GSM-R. Griffin dedykowany jest na rynek europejski.
Jestem dumny z faktu, że z terenu Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych wyjeżdża kolejna nowoczesna lokomotywa. Griffin jest pierwszym z serii pojazdów produkowanych w ramach platformy lokomotyw czteroosiowych. Skierowany jest na rynek europejski, dlatego jego oficjalną premierę zaplanowaliśmy w czasie Międzynarodowych Targów Innotrans w Berlinie. –powiedział Tomasz Fugiel, Prezes Zarządu ZNLE S.A.
Rozumiejąc, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne, najnowsza lokomotywa ZNLE wyposażona została m.in. w zbiorniki na kondensat w układzie zamkniętym, pakiet zespolony oświetlenia led, zwrot energii do sieci (rekuperacja). Spełniając wymogi EU i UIC nie straciła również swojego kolejnego najważniejszego atutu –bardzo konkurencyjnej ceny.
Stosując w platformie lokomotyw czteroosiowych modułową budowę, osiągnęliśmy zamierzony efekt czyli możliwość konfiguracji pojazdu idealnie dostosowywanego do indywidualnych potrzeb Klienta. Wierzę, że Griffin podbije serca zarówno polskich, jak i europejskich użytkowników – powiedział Bartosz Krzemiński, Wiceprezes Zarządu ZNLE S.A.
Przypomnijmy, iż Griffin to kolejna, po Dragonie lokomotywa, którą produkować będą ZNLE. Podczas berlińskiej prezentacji wspominał o tym Tomasz Fugiel, prezes ZNLE Gliwice. Dwa lata temu, również w Berlinie zaprezentowaliśmy Dragona. Teraz pora na Griffina –powiedział. Lokomotywa ma trafić na testy do PKP Intercity. Jak wspominaliśmy prezentowana na InnoTrans lokomotywa może prowadzić pociągi z prędkością do 140 km/h. Niestety jak zapowiedział prezes przewoźnika Janusz Malinowski Intercity nowe lokomotywy elektryczne kupować będzie dopiero w 2015 roku.
Dane techniczne lokomotywy E4MSU Griffin
Producent
|
ZNLE Gliwice
|
Prędkość maksymalna
|
140km/h (opcja 190 km/h)
|
Napięcie
|
3 kV DC, 15 kV 16 2/3 Hz AC, 25 kV 50 Hz AC
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Maksymalna masa pociągu
|
3200 t
|
Masa służbowa
|
88 t
|
Nacisk na oś
|
220 kN
|
Moc ciągła
|
5,6 MW
|
Początkowa siła pociągowa
|
310 kN
|
Długość ze zderzakami
|
19.900 mm
|
Rozstaw torów
|
1435 mm
|
Silniki
|
Asynchroniczne, 4
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024