Grajda: Kolej jako element zrównoważonego transportu zbiorowego
Wyniki przewozowe za2017 r. są poważną podstawą do stwierdzenia, że postrzeganie przezspołeczeństwo kolejowego transportu pasażerskiego przechodzi dynamiczną zmianę –stwierdza Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KoleiMazowieckich.
Tak dobre statystyki są także motorem napędowym i motywacjądla jeszcze większych starań o to, by przywrócić kolei należne jej miejsceistotnego elementu zrównoważonego transportu zbiorowego.
W świetle najnowszych statystyk ogłoszonych przez UrządTransportu Kolejowego z kolejowego transportu pasażerskiego w ubiegłym rokuskorzystały ponad 303 miliony osób. To o około jedenaście milionów więcej niż wroku poprzednim. Taka tendencja jest efektem podejmowania działań służącychkonsekwentnemu podnoszeniu jakości usług świadczonych przez przewoźnikówkolejowych, ale też silnym bodźcem dla dalszych przedsięwzięć na rzeczusprawnienia funkcjonowania tej gałęzi transportu. To także dowód na to, żespołeczeństwo coraz chętniej jako środek transportu wybiera właśnie pociąg.Przed zarządzającymi koleją stoi poważne zadanie, którego celem jest sprostaniepotrzebom społecznym związanym ze sposobem podróżowania.
Dla kompleksowego działania ważna jest tu także integracjaróżnego rodzaju środków transportu – jak kolej, transport drogowy, lotniczy czymożliwość korzystania z obiektów, tj. np. parkingi, które umożliwiają dojazdprywatnym środkiem transportu, anastępnie przesiadkę do zdecydowanie bardziej ekologicznego środkatransportu publicznego, jakim jest pociąg. W tę stronę idą tacy przewoźnicy,jak Koleje Mazowieckie obsługujące sieć parkingów działających w systemie”Parkuj i Jedź” w dziewięciu lokalizacjach: Żyrardowie, Celestynowie,Siedlcach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz MińskuMazowieckim i Błoniu, a także kierujące dopasażerów ofertę Bilet Lotniskowy umożliwiający podróż nie tylkopociągiem na lotnisko, ale także przemieszczanie się autobusem lotniskowym orazśrodkami transportu ZTM.
Innym służącym integracji działaniem zainicjowanym przezZwiązek Samorządowych Przewoźników Kolejowych – do którego należą także KolejeMazowieckie – to integracja kolei pomiędzy regionami. Oferta Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszypoważny krok ku integracji wśród przewoźników samorządowych, obsługującychkolejowe przewozy pasażerskie w poszczególnych województwach kraju. Wartozwrócić uwagę na to, jak coraz prężniej przewoźnicy ci działają w obrębieregionów. Świadczą o tym choćby wyniki przewozowe. I tak np. Łódzka KoleiAglomeracyjna na przestrzeni lat 2014 – 2017 odnotowała 95-procentowy wzrostliczby podróżnych (z 0,3 mln do 3,9 mln). Godny uwagi wzrost odnotowały w tymsamym okresie także Koleje Małopolskie – z 0,03 mln do 5,73 mln, co oznacza aż218-procentowy skok.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednak podstawą dla zwiększenia zainteresowania koleją jestjakość oferowana przez przewoźników. To właśnie chęć zapewnienia jak najwyższejjakości podróży przyświecała działaniom podejmowanym w ramach projektu zakupu71 elektrycznych zespołów trakcyjnych przez Koleje Mazowieckie. Spółkaotrzymała aż 50 proc. alokacji środków w ramach konkursu ogłoszonego przezCUPT. To umożliwi jej zakup co najmniej 55 elektrycznych zespołów trakcyjnychprodukcji Stadler. To gigantyczne zamówienie niewątpliwie przełoży się nietylko na jakość podróży, ale też umożliwi wypracowanie jeszcze lepszej ofertyprzewozowej. Historia spółki, konsekwentnie realizowane przez nią inwestycje narzecz podróżnych przełożyły się na dynamiczny wzrost liczby przewożonych osób.Dziś Koleje Mazowieckie są motorem rozwoju regionu i tym samym wspólnie zSamorządem Województwa budują Mazowsze, budują jego potencjał. Dlatego, chcącwykorzystać swoje możliwości, aktywnie współpracują z innymi przewoźnikami dlaosiągnięcia rozwiązań przyczyniających się do integracji kolei w Polsce orazskutecznego podnoszenia jakości pasażerskich przewozów kolejowych.
„