Gorzowska estakada prawie wyremontowana. Pociągi pojadą nią w marcu
Zakończyły się główneprace związane z modernizacją zabytkowej estakady kolejowej w Gorzowie Wlkp. Tojedna z większych inwestycji PKP PLK w tej części kraju.
Jej wykonawca zadeklarował, że pierwsze pociągi mająpojechać estakadą w marcu przyszłego roku, kilka miesięcy później niżplanowano. Jak poinformował rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe MirosławSiemieniec, opóźnienie wynika z konieczności wykonania wielu dodatkowych robót,których nie dało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji o tak szerokimzakresie, a do tego na budowli zabytkowej.
„Modernizacja zabytkowej estakady, to wymagające podwzględem inżynierskim i technicznym przedsięwzięcie w centrum miasta. Podczasrekonstrukcji konieczne były dodatkowe, wymagające czasu roboty, których niemożna było wcześniej przewidzieć. Budowlańcy natrafili na wielenieprzewidzianych trudności, m.in. dodatkowo należało wzmocnić nisze iprzyczółki wiaduktów. Większego zakresu robót wymagały także mury oporowe,instalacje kablowe i kanalizacja” – wyjaśnił rzecznik.
Dodał, że kolejnym problemem był brak dostępu – mimoprawomocnego pozwolenia – na działkę sąsiadującą z estakadą przy ul. Herberta,a także nieprzewidziana wcześniej konieczność rozbiórki garaży.
Rzecznik zapowiedział, że w grudniu br. pociągi dojadą doGorzowa Wschodniego. Obecnie między tym przystankiem a Santokiem funkcjonujekomunikacja zastępcza z uwagi na modernizację torowiska. Od grudnia do marca2019 r. między przystankiem przy ul. Teatralnej a stacją Gorzów będziefunkcjonowała zastępcza komunikacja autobusowa.
Rzecznik zapewnił, że odnowiona estakada będzie bardziejwytrzymała, a pociągi dzięki zastosowaniu specjalnych mat pojadą ciszej.
W ramach przedsięwzięcia na stacji Gorzów kończy się takżegruntowana modernizacja dwóch peronów i innej infrastruktury.
„Po zakończeniu tych prac znacząco poprawi się komfortobsługi podróżnych” – zaznaczył Siemieniec.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gorzowska estakada kolejowa należy do najdłuższych tego typuobiektów w kraju – mierzy ponad 2 km. Powstała w latach 1905–1914. Wpisana jestdo rejestru zabytków. Ma istotne znaczenie dla sprawnej komunikacji kolejowejmiędzy Tczewem a Kostrzynem nad Odrą (linia nr 203).
Modernizacja estakady to ogromne przedsięwzięcie. Inwestycjarozpoczęła się w listopadzie 2016 r. Zadanie obejmuje gruntowne przebudowanie estakadyz zachowaniem jej historycznego charakteru i nowych standardów obsługipodróżnych.
Zakres zasadniczych prac objął remont 50 nisz, modernizacjęmostu, pięciu wiaduktów stalowych, murów oporowych i wymianę ok. 3 km toru. Wprzyszłości będzie także możliwe dobudowanie na estakadzie drugiego toru orazzałożenie trakcji elektrycznej. Przebudowa prowadzona jest pod nadzoremkonserwatora zabytków.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Poprawa stanutechnicznego obiektów inżynieryjnych etap I – Modernizacja estakady kolejowej wGorzowie Wielkopolskim”. Wartość całego projektu wynosi 95 mln zł netto, zczego ok. 81 mln zł netto stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„