Gorzów Wielkopolski: Powstanie szybka kolej do Berlina?
inforail
10.06.2006 18:23
Gorzów Wielkopolski: Powstanie szybka kolej do Berlina?
Gorzów przystąpił we wtorek do Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych, które będzie walczyć o bezpośrednie połączenie kolejowe do Berlina –informuje Gazeta Wyborcza. Na szybki, wygodny, tani i czysty pociąg do Berlina będziemy musieli jednak poczekać jeszcze co najmniej trzy lata. We Frankfurcie podpisano umowę założycielską EUIG – Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych. Jednym z założycieli jest również Gorzów. – Jest po pięciu sygnatariuszy tego porozumienia, po pięciu z Niemiec i z Polski, wśród nich również nasze miasto, ale także m.in. Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa czy Lubuska Fundacja Zachodnie Centrum Gospodarcze. Obserwatorami są na razie Witnica i Kostrzyn, a to dlatego, że stosownych uchwał nie podjęły jeszcze rady tych miast – mówi wiceprezydent Tadeusz Jankowski. Natomiast ze strony niemieckiej wsród członków założycieli są osoby prywatne m.in. deputowana do Bundestagu, starosta powiatu Markisch Oderland i eksperci od spraw transportu m.in. Karzl-Heinz Bossan, jeden z inicjatorów przedsięwzięcia. – Dla nas bardzo ważni są natomiast członkowie kooperujący, bo to od nich będzie zależała realizacja naszych celów. To są takie firmy jak Deutsche Bahn Netz i Polskie Linie Kolejowe. Jest federalne ministerstwo transportu, bo właśnie ten odcinek kolei z Berlina do granicy jest w gestii federalnej, choć zarządza nim land. To oznacza, że federacja dopłaca do tej linii 20 proc. Naszym partnerem jest też regionalna kolej Niederbarnimer Eisenbahn AG, prywatny przewoźnik, który od grudnia ma przejąć obsługę linii kolejowej z Berlina do Kostrzyna – mówi Grzegorz Załoga z Zachodniej Izby Przemysłowo Handlowej, jeden z członków założycieli. W całej Europie jest obecnie już 1,9 tys. takich organizacji prawa europejskiego służących ułatwianiu i rozwojowi działalności gospodarczej między partnerami w Europie. Protoplastą dzisiejszych EUIG była francuska forma prawna spółek, które powstały m.in. w celu budowy słynnego Airbusa, czy realizacji projektów kosmicznych Arianespace. Utworzone właśnie ugrupowanie polsko-niemieckie aż tak 'kosmicznych’ celów nie ma, choć są dla mieszkańców Gorzowa i regionu bardzo istotne. Jego zamiarem jest utworzenie połączeń na linii kolejowej Berlin-Gorzów i dalszy jej rozwój, np. pomoc inwestorom, którzy chcą powiązać działalność z jej funkcjonowaniem. – Nie będziemy, przynajmniej na razie bezpośrednio zajmować się inwestowaniem w infrastrukturę kolejową. Możliwe natomiast, że zajmiemy się sprawą rewitalizacji dworców kolejowych. Natomiast ugrupowanie na początek skoncentruje się na skutecznym lobbowaniu na rzecz uruchomienia bezpośredniego połączenia – tłumaczy Grzegorz Załoga. To jednak zdaniem niemieckich ekspertów będzie możliwe nie wcześniej niż za trzy lata. Taki pociąg musi kursować często, być wygodny i szybki. Pasażer powinien dostać się do Berlina w ciągu godziny i to z jednym w miarę tanim biletem. – Tylko taka kolej ma sens. Tego są świadomi nasi partnerzy z federalnego ministerstwa transportu. Podkreślali, że aby linia miała pasażerów, trzeba najpierw taką ofertę stworzyć – mówi Grzegorz Załoga. To jednak nie będzie proste: linia musi buyc zmodernizowana i przystosowana do prędkości pociągów ponad 100 km/h. Trzeba też rozwiązać sprawę dotacji landu i województwa do połączeń. Na przeszkodzie stoją też techniczne normy i homologacje, regulowane przez prawo krajowe. Nie jest więc na razie możliwe, aby niemiecka lokomotywa pojechała do Gorzowa, lub polska do Berlina. – Utworzeniem bezpośredniego połączenia kolejowego z Gorzowem jest zainteresowany Berlin. Jest decyzja o rozbudowie lotniska w Schonefeld i Niemcom zależy, aby zapewnić jak największy dopływ ludzi. A jasne jest, że Gorzów leży w kręgu oddziaływania metropolii – mówi prezydent Tadeusz Jędrzejczak, który ma nadzieję na szybkie uruchomienie linii. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,3398552.html?skad=rss .
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009