Gorzów Wielkopolski: InterRegio do Warszawy

inforail
08.06.2010 08:40

7.06.2010 r., o godz. 5.26 wyruszył z Gorzowa Wlkp. pociąg do Warszawy. Dzięki staroniom Zarządu Województwa Lubuskiego pociąg wprowadzono na tory w rekordowym czasie, bo sam tryb opracowywania rozkładu jazdy trwa minimum miesiąc.

Listy z apelami

W związku z dochodzącymi do Zarządu Województwa sygnałami odnośnie planowanych od dnia 1 czerwca 2010 r. ograniczeń w kursowaniu pociągów międzywojewódzkich, realizowanych przez przewoźnika PKP Intercity, 13 maja 2010 wystosowano do Ministra Infrastruktury pisemnie wyrazy protestu i zaniepokojenia tymi planami.

W piśmie do ministra Cezarego Grabarczyka stwierdzono, że wycofanie części pociągów dalekobieżnych z województwa lubuskiego doprowadzi do lności plan likwidacji kolejowego połączenia TLK 81112 Kostrzyn –Warszawa, który został uruchomiony po wielu negocjacjach i stanowił jedyne szybkie połączenie Gorzowa Wlkp. z Warszawą. Liczyliśmy, że Ministerstwo Infrastruktury, jako ustawowy organizator kolejowych przewozów międzywojewódzkich, nie dopuści do likwidacji istotnych dla Województwa Lubuskiego połączeń.

Jeszcze 20 maja 2010 podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, poświęconej sytuacji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, prof. Juliusz Engelhardt zapewniał, że żadne miasto wojewódzkie nie utraci połączeń ze stolicą.

W dniu 25 maja 2010 rzecznik PKP Intercity ogłosił listę pociągów do likwidacji, na której znalazły się dwa pociągi kursujące przez Gorzów Wlkp. Według rzecznika pociągi, które znalazły się na liście połączeń likwidowanych bądź ich relacje zostaną skrócone od czerwca są pociągami nierentownymi, czego dowiodły wnikliwe analizy ekonomiczne. Oznaczało to, że wszystkie informacje PKP Intercity dotyczące zmian w rozkładzie jazdy wraz z listą pociągów, które mają być od czerwca zlikwidowane lub jeździć w skróconej relacji, pozostają aktualne, mimo że PKP PLK wycofały żądanie ograniczenia pracy eksploatacyjnej od PKP Intercity w związku z zaległościami płatniczymi.

Stanowczy sprzeciw członków zarządu

Zarząd Województwa natychmiast wystąpił do prezesa PKP IC ze stanowczym sprzeciwem dotyczącym likwidacji pociągów ważnych dla Gorzowa Wlkp. Jednocześnie w celu wypełnienia luki w rozkładzie, która powstanie po odwołaniu porannego pociągu PKP IC podjęto błyskawiczne rozmowy z Centralą Przewozów Regionalnych w sprawie uruchomienia nowego pociągu InterRegio na tej trasie.

Uzgodniono, że rano wagony bezpośrednie z Gorzowa będą dołączane w Poznaniu do pociągu Poznań – Warszawa. Połączenie powrotne uruchomione zostanie na bazie pociągu Warszawa – Szczecin, z którego osobne wagony bezpośrednie do Gorzowa Wlkp. będą odczepiane w Krzyżu. Pociąg z Gorzowa będzie wyjeżdżał o godz. 5.26 i na stację Warszawa Wsch. dojedzie około 11.27. Powrót z Warszawy Wsch. o 14.48 i w Gorzowie pociąg będzie o 20.47.

Pociąg już po długim weekendzie kursuje

Nowy pociąg wprowadzono na tory w rekordowym czasie, zważywszy na fakt, że tryb opracowywania rozkładu jazdy trwa minimum miesiąc. Konstrukcji rozkładu dokonuje na wniosek przewoźnika zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe, który ostatecznie decyduje o wpuszczeniu pociągu na tory. Uprzednio należy dokonać wielu uzgodnień w tym z innymi przewoźnikami korzystającymi z tej samej trasy oraz innych kwestii technicznych np. wolnych torów w Poznaniu przy peronie odpowiedniej długości.