Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Gorzów Wielkopolski: Czekamy na szybką kolej, która połączy dwie stolice

inforail
13.05.2006 00:29
Są szanse, że za cztery lata podróż pociągiem z Zielonej Góry do Gorzowa będzie trwała nie jak teraz trzy godziny, ale o połowę krócej. PKP chce wyremontować 120 km linii kolejowej między stolicami województwa. Inwestycja ma kosztować 130 mln zł. W tej chwili linia klejowa na tej trasie jest w katastrofalnym stanie technicznym. To linia 5.-6. kategorii. PKP chcą jednak wyremontować i unowocześnić linie. Na odcinku Zielona Góra-Zbąszynek ma być wymieniona połowa nawierzchni. Chodzi głównie o stare, drewniane podkłady. Kolejarze planują również poszerzenie zakrętów, tak żeby na jak najdłuższym odcinku można było osiągać prędkość 120 km/godz. Zgodnie z wyliczeniami fachowców z PKP czas podróży skróciłby się na tym odcinku o blisko godzinę (z 81 min do 35 min). Kolejnym etapem byłoby wyremontowanie torów na odcinku od Zbąszynka do Gorzowa, tu PKP chcą zaoszczędzić kolejne 43 min. Zgodnie ze wstępnymi założeniami koszt całego remontu wyniósłby ok. 130 mln zł. Kolei jednak nie stać na sfinansowanie całości. Udziałem w inwestycji zainteresowane są władze miejskie Nowej Soli, burmistrz Sulechowa oraz starostwa w Zielonej Górze i Nowej Soli. Na wczorajszym spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim, na którym dyskutowano o inwestycji, zabrakło przedstawicieli Gorzowa. Żeby inwestycja miała szansę powodzenia, trzeba jednak wyłożyć najpierw 400 tys. zł na studium wykonalności, dokument, od którego zaczyna się inwestycję i który jest niezbędny w staraniu się o pieniądze z Unii. Koszty sporządzenia studium kolej chce podzielić na pół: 200 tys. zł dadzą PKP, resztę mają dołożyć samorządy. Problem w tym, że nie wiadomo, czy jest to prawnie dozwolone. Jeśli inwestycja by się udała, najprawdopodobniej zwiększyłaby się liczba połączeń. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/gorzow/1,35211,3331814.html?skad=rss .