Gmina Krośnice szuka wykonawcy napraw dwóch lokomotyw spalinowych

inforail
04.02.2020 14:45

Gmina Krośniceogłosiła przetarg na wykonanie napraw lokomotyw spalinowych WLS 180 i WLS 75.

Przedmiot zamówienia obejmuje:

1) wykonanie naprawy lokomotywy spalinowej WLS 180 nr 7220 wzakresie:

a) Usunięcia nieszczelności w układzie powietrznympowodujący spadek ciśnienia w zbiornikach ciśnieniowych podczas postoju lokomotywy,trwającego ponad 20-30 minut;

b) Naprawy wszystkich tulei wiązarowych – 8 szt;

c) Naprawy sprzęgała silnika. Opis usterki: sprzęgło porozgrzaniu (po około godzinie pracy silnika) ślizga się na biegu pierwszym itrzecim;

d) Wyregulowania rewersu zmiany kierunków jazdy (opisusterki – duży opór przy zmianie kierunków jazdy)

e) Wymiany / Naprawy włącznika rozrusznika (opis usterki:wyłącznik nie zawsze działa)

2) wykonanie naprawy lokomotywy spalinowej WLS 75 wzakresie: naprawy instalacji elektrycznej rozruchu silnika – naprawa regulatoranapięcia.

W przypadku konieczności transportu lokomotywy spalinowejWLS 180 do specjalistycznego zakładu w przedkładanej ofercie należy uwzględnićkoszty transportu oraz koszty dźwigów.

Zamawiający przewiduje że naprawa lokomotywy spalinowej WLS75 odbywać się będzie na terenie KKW. Wykonawca w celu dokonanie prawidłowejwyceny, szczegółowego zakresu naprawy oraz miejsca prowadzenia naprawy powiniendokonać wizji lokalnej.

O udzielenie zamówienia w niniejszym postępowaniu mogąubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu,określone przez zamawiającego tj.:

– posiadają kompetencje lub uprawnienia do prowadzeniaokreślonej działalności zawodowej o ile wynika to z odrębnych przepisów;

– są w sytuacji ekonomicznej lub finansowej umożliwiającejrealizację zamówienia;

– posiadają zdolności techniczne lub zawodowe umożliwiającerealizację zamówienia.

Oferty można składać do 10 lutego 2020 roku. Jedynekryterium wyboru stanowi cena.

WLS to lokomotywy wąskotorowe, spalinowe, eksploatowaneprzez Krośnicką Kolej Wąskotorową.  

Trochę historii

 

W roku 1958 Biuro Konstrukcyjne Fabryki Lokomotyw im. F.Dzierżyńskiego w Chrzanowie („Fablok”) opracowało projekt lokomotywy spalinowejdla kolei wąskotorowych o szerokościach toru 750 i 785 mm. Konstrukcja  była wzorowana na produkowanej jużlokomotywie normalnotorowej typu Ls 150, oznaczonej przez PKP jako seria SM03.Po zaakceptowaniu projektu przez Centralne Biuro Konstrukcyjne PrzemysłuTaborowego w Poznaniu rozpoczęto produkcję. Pierwszy egzemplarz lokomotywy typuWLs 150 zbudowano w 1950 r. Wkrótce rozpoczęto seryjną produkcję. W latach1960- 1969 powstały 144 egzemplarze lokomotyw typu WLs 150. Większość z nichtrafiła do przemysłu, gdzie była oznaczana jedynie typem i numerem fabrycznym.W 1968 r. dokonano modernizacji projektu w oparciu o nowo produkowany silnik omocy 180 KM. Część z nich trafiła do PKP, gdzie nazywane były „Lydkami”.Produkcję lokomotyw z nowym, mocniejszym silnikiem przejęły ZaodrzańskieZakłady Przemysłu Metalowego „Zastal” w Zielonej Górze. Chrzanowski „Fablok”nadal brał udział w produkcji (dostarczając m. in. zestawy kołowe iprzekładnie).

W latach 1969- 1972 zbudowano 47 egzemplarzy mocniejszejlokomotywy 803 D (WLs 180). Większość z nich także trafiła do przemysłu, atylko 5 z nich było eksploatowane przez PKP jako Lyd 1. Konstrukcyjnielokomotywa spalinowa WLs 180 wywodzi się bezpośrednio od lokomotywy WLs 150.Oba typy lokomotyw zewnętrznie nie różniły się zbytnio; także wymiary wielu WLs180 i WLs 150 są zgodne. Nawet w obrębie jednego typu lokomotywy mogąnieznacznie różnić się, między innymi: wysokością i długością. Zarównolokomotywy spalinowe WLs 150 jak i WLs 180 Polskie Koleje Państwowe oznaczałyjako Lyd 1.

W latach: 70- 90 XX wieku zaczęto również modernizować  niektóre WLs 150, wymieniając w nich silnikina mocniejsze o mocy 180 KM w zakładach naprawczych PKP oraz niektórych fabrykach.

Oba typy lokomotyw podczas eksploatacji na PKP byłyzatrudnione głównie do pracy manewrowej z powodu zbyt małej mocy, zdarzało sięjednak, że Lyd 1  była zatrudniona wruchu pasażerskim. Większość lokomotyw dotrwała w eksploatacji do początków XXIwieku. Wtedy PKP przestały być operatorem kolei wąskotorowych użytkupublicznego, a wiele zakładów przemysłowych zaprzestało wykorzystywania swoichkolei. Jedynym zakładem, który regularnie eksploatował lokomotywy była KopalniaWęgla Kamiennego „Kazimierz Juliusz” w Sosnowcu.

W latach 1964- 75 zbudowano niespełna 100 egzemplarzylokomotyw WLs 75 na tor 750 mm i 785 mm. Znaczna ich ilość trafiła do pracymanewrowej w zakładach przemysłowych, zaś pozostałe głównie do cukrowni. PKPnie zakupiły ani jednej lokomotywy tego typu. Do dziś zachowały się pojedynczeegzemplarze tego typu.

Lokomotywa typu WLs 75 jest pojazdem dwuosiowym o wiązarowymprzeniesieniu napędu,  4 biegowym. Jestona napędzana silnikiem wysokoprężnym czterosuwowym typu S324HL produkcjiWytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie, o mocy 75 KM.