TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Glasgow: Poważny wypadek z minimalnymi ofiarami – ogólna analiza wypadku.
Glasgow: Poważny wypadek z minimalnymi ofiarami – ogólna analiza wypadku.
inforail
27.02.2007 16:01
Glasgow: Poważny wypadek z minimalnymi ofiarami – ogólna analiza wypadku.
Zaraz po wielkiej katastrofie pociągu kolei Virgin Trains, jaka miała miejsce w piątkową noc, 23.02.2007 w hrabstwie Cumbria, zaczęły pojawiać się pytania o przyczynę tego zdarzenia. Pociąg Virgin Trains typu Pendolino uległ wykolejeniu, w wyniku którego wszystkie wagony pociągu zostały rozrzucone po nasypie i torach niczym wagony kolejki modelowej. Bez wątpienia pomogła w tym duża prędkość, która na tym odcinku wynosi około 150km/h. Skoro dopuszczono taką prędkość, więc tory powinny być w nienagannym stanie. I według służb utrzymujących tory tak było, a szlak przeszedł kilka dni wcześniej przegląd. Jednak według doniesień prasowych, które przeradzają się w coraz bardziej sensacyjną historię, w torach wystąpiło pęknięcie, a ostatnio pojawiły się nawet podejrzenia o sabotaż lub atak terrorystyczny. Przesłankami do tego miałyby być cztery wykręcone z torowiska śruby, które trzymały szynę. Co byłoby raczej dziwnym wypadkiem, ponieważ z moich dotychczasowych obserwacji stanu infrastruktury PKP, gdzie zaobserwowanie braku nawet sześciu sprężyn mocujących tor do podkładów i jednocześnie bezpiecznie przejeżdżającego pociągu z prędkością 120km/h nie wywoływało żadnych niepokojących sygnałów. Współpraca tor –pociąg odbywała się właściwie. To wszystko prowadzi nas do dalszego poszukiwania przyczyn katastrofy. Wracając do wypadku niemieckiego pociągu ICE, który miał miejsce kilka lat wstecz, okazało się, że przyczyną wykolejenia były mikropęknięcia w zestawie kołowym. Takie pęknięcia zdarzają się nawet w kołach monoblokowych (ICE miało wówczas zestaw z wkładkami gumowymi). Dlatego ważne jest ciągłe monitorowanie ich stanu. Bardzo ważnym faktem może być również system przechyłu wagonów. Nie jest specjalną nowością, że przenosi on duże odciążenia i jego stan należy również monitorować na ewentualność mikropęknięć. Dlatego należy nadal z dużym dystansem podchodzić do sensacyjnych doniesień i zaczekać na oficjalne wyjaśnienie wypadku. Być może właśnie pęknięta oś doprowadziła do tej katastrofy. Jednak zastosowany tabor pokazał również swoje zalety. Po pierwsze wagony pozostały prawienie naruszone pomimo ich przewrócenia, lub przesunięcia z trasy. Również okna pozostały nienaruszone, dzięki czemu pasażerowie nie wypadli przez nie. Kolejnym aspektem stały się szerokie drzwi, które ułatwiły ewakuację. Głównie dzięki tym czynnikom w pierwszej fazie wypadku zginęła jedynie jedna osoba. Pozytywnie ocenia się również pracę ekipy konduktorskiej, która skutecznie zabroniła dalszym ofiarom. Jednak wskutek wypadku cała flota 53, dziewięcio wagonowych pociągów została wstrzymana i skierowana na oględziny. Bez wątpienia wypadek ten nadszarpnie wizerunek kolei Virgin Trains, które po „ataku”wielkiej mgły zaczęły notować nieco większe przewozy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024