Giruno Stadlera z dopuszczeniem do eksploatacji

inforail
09.04.2019 12:47

Nowy, szybki pociągSMILE produkcji Stadlera, nazwany przez szwajcarskie koleje SBB Giruno, uzyskałhomologację Szwajcarskiego Federalnego Urzędu Transportu (BAV) na jazdę potorach szwajcarskiej sieci kolejowej z prędkością do 200 km/h w trakcjipojedynczej.

Pociągi Giruno mają być stopniowo włączane do eksploatacjipocząwszy od lata 2019 roku. 4 kwietnia 2019 roku Federalny Urząd Transportu(BAV) wydał zezwolenie do eksploatacji pociągu SMILE z prędkością do 200 km/h wtrakcji pojedynczej. Otwiera to pojazdowi, który będzie przemierzał alpejskitunel Gotarda, możliwość poruszania się po torach szwajcarskiej sieci kolejowejz pasażerami. SMILE z powodzeniem przeszedł wszystkie etapy projektowe. Odkwietnia 2017 roku odbył kilkaset jazd testowych w Szwajcarii, Włoszech,Niemczech i Austrii.

Mierzący 400 metrów w trakcji podwójnej pojazd Girunooferuje pasażerom 810 miejsc siedzących. Posiada niskopodłogowe wejściaprzystosowane do różnych wysokości peronów: w Szwajcarii, Włoszech i Austrii -55 cm, w Niemczech – 76 cm. Takie rozwiązanie jest nowością w SBB jeśli chodzio jednopiętrowy elektryczny zespół trakcyjny. Giruno spełnia najwyższewymagania w obszarze norm PRM (dot. równych szans osób niepełnosprawnych),między innymi posiada średnio dwa razy więcej miejsc i toalet przystosowanychdo potrzeb osób poruszających się na wózkach niż wymagają tego przepisy. Nowepociągi o jasnych, przestronnych i eleganckich wnętrzach zapewniają wysokikomfort poróżowania: oferują bardzo dobrą jakość połączeń sieci komórkowych,gniazdka elektryczne przy każdym fotelu, duże, wygodne półki na bagaże,oddzielne toalety damskie i męskie oraz nowoczesne energooszczędne oświetlenieLED.

Pod koniec 2016 roku otwarty został tunel bazowy ŚwiętegoGotarda – najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Z końcem 2020 roku drogękolejową prowadzącą przez Alpy ma uzupełnić tunel bazowy Ceneri. Biorąc poduwagę spodziewany wzrost zainteresowania przejazdami transalpejskimi, kolejeSBB zamówiły w firmie Stadler 29 zespołów trakcyjnych z opcją na dalsze 92pociągi. Jedenastoczłonowe,wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne będą rozwijać prędkość do 250km/h. Stadler zaprojektował i zbudował nowy pociąg w zaledwie 23 miesiące odpodpisania umowy w październiku 2014 roku. Trzy miesiące później pierwszypociąg został oddany do eksploatacji. Pierwsza prezentacja pojazdu miałamiejsce podczas targów InnoTrans 2016 w Belinie. Stadler nazwał swoje szybkiepociągi SMILE, a koleje SBB nadały im nazwę Giruno, co w języku retoromańskimoznacza myszołowa.