Gdzie w Polsce jeździ a gdzie może jeździć LEO Express? – podsumowanie
Zamieszanie z LEOExpressem nieco ucichło. Tymczasem pojawiło się podsumowanie pozwoleń wydanychdla czeskiego przewoźnika przez UTK. Warto zatem przypomnieć gdzie jeździ, agdzie może on jeździć.
Informacje te przedstawił wiceminister infrastrukturyAndrzej Bittel, w odpowiedzi na interpelację posła Krzysztofa Śmiszka.
Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły „Powiadomienia oplanowanych nowych przewozach pasażerskich na trasie międzynarodowej” dotycząceponiżej wskazanych relacji:
a) Praha hl. n. – Medyka – granica Państwa i w relacjipowrotnej. Przewoźnik Leo Express Global a.s. zaplanował uruchomieniecodziennie 4 par pociągów na dobę w okresie od 11 grudnia 2019 roku do 10grudnia 2024 roku. Część trasy, na której przewoźnik planuje realizować usługębędzie przebiegać przez terytorium Polski. Prezes Urzędu Transportu Kolejowegojest organem uprawnionym do przydzielenia otwartego dostępu na odcinkuprzebiegającym przez obszar Rzeczypospolitej Polskiej w ramach trasymiędzynarodowej. Decyzją Prezesa UTK z dnia 15 listopada 2019 r. przewoźnikowiprzyznano otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych w zakresieodcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,zobowiązując go do uruchomienia 4 par pociągów na dobę od poniedziałku doniedzieli, zgodnie z określonymi w załącznikach: rozkładem jazdy i terminamikursowania. Trasa przebiega m.in. przez stacje: Katowice, Kraków Gł., Tarnów,Rzeszów Gł. i Przemyśl Gł. Warto dodać, że obecnie nie jest ona obsługiwanaprzez LEO Express.
b) Praha hl. n. – Terespol – granica Państwa i w relacjipowrotnej. Przewoźnik Leo Express Global a.s. zaplanował uruchomieniecodziennie 4 par pociągów na dobę w okresie od 11 grudnia 2019 roku do 10grudnia 2024 roku. Część trasy, na której przewoźnik planuje realizować usługębędzie przebiegać przez terytorium Polski. Decyzją Prezesa UTK z dnia 13grudnia 2019 roku przewoźnikowi przyznano otwarty dostęp dla pasażerskichprzewozów kolejowych w zakresie odcinka przebiegającego przez terytoriumRzeczypospolitej Polskiej. Przewoźnik został zobowiązany do uruchomienia 4 par pociągówna dobę od poniedziałku do niedzieli, zgodnie z określonymi w załącznikach:rozkładem jazdy i terminami kursowania. Trasa przebiega m.in. przez stacje:Katowice, Zawiercie, Włoszczowa Północ, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna,Warszawa Wschodnia, Mińsk Mazowiecki, Siedlce. Obecnie nie jest ona obsługiwanaprzez LEO Express.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
c) Kraków Główny – Praha hl. n. i w relacji powrotnej. PrzewoźnikLeo Express Global a.s złożył w sierpniu 2017 roku do UTK zmodyfikowanepowiadomienie o planowanych nowych przewozach pasażerskich na ww. trasie. Zgodniez powiadomieniem, przewozy miały być wykonywane od dnia 10 grudnia 2017 roku dodnia 9 grudnia 2022 roku. Pociągi kursują w rocznym rozkładzie jazdy edycji2019/2020 raz na dobę we wszystkie dni tygodnia.
d) Wrocław Główny – Praha hl. n. i w relacji powrotnej. Przewoźnikwykonuje usługę przewozu osób na trasie międzynarodowej w weekendy od 20grudnia 2019 r. Otwarty dostęp został przyznany przez Prezesa UTK do 14 grudnia2024 r.
„