Gdynia: Rozmowy o PKM
Na ostatniej przed wakacjami sesji, zebrała się Rada Osiedla Osowa. Gościem spotkania był Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I ten właśnie temat, czyli PKM zdominował sesję. Tomasz Konopacki z PKM, raz jeszcze przypomniał całą ideę PKM. Tak więc mówimy nie tylko o odcinku nowym z Gdańska do Banina, ale i tym, którym są najbardziej zainteresowani Osowianie, czyli o trasie w kierunku Gdyni. Mamy dobre i złe wieści. Zacznijmy od tych złych. Nie będzie przystanku Osowa Północ zlokalizowanego przy ulicy Kielnieńskiej. Mimo wcześniejszych zapewnień, przystanek nie będzie zbudowany.
Nie będzie też przesunięcia przystanku Osowa w kierunku Barniewic. Osowa pozostanie zatem z jedyną stacją, czyli obecną PKP Osowa. Powstaną przystanki Karwiny i Wzgórze św. Maksymiliana. Na trasie do Gdyni nie będzie stacji Wielki Kack. Póki co nie ma też decyzji o budowie stacji Gdynia Stadion.
Tyle złych informacji. Wg analiz i możliwości finansowych wybrano ponoć najlepsze rozwiązanie. Oto jego szczegóły. Po wizytacji specjalistów terenów obecnej stacji kolejowej, nastąpić ma likwidacja torów bocznicowych na stacji PKP Osowa. Wówczas będzie możliwość budowy dużego parkingu przesiadkowego.
To jeden z tych problemów, który wykluczał stację przy ulicy Barniewickiej jako węzła przesiadkowego. Miasto ma włączyć się w finansowanie tego przedsięwzięcia. Warunkiem jest oczywiście sprawne przekazanie terenów należących obecnie do Polskich Linii Kolejowych miastu.
Od razu nasuwa się pytanie o dojście i dojazd do stacji. I tu niespodzianka. Miasto rozważa zorganizowanie transportu wewnątrzosiedlowego. Rozwiąże to problem położenia stacji, która nie ukrywajmy leży na uboczu. Taka sytuacja czyli duża stacja w Osowej, wymusić ma zmianę sposobu dotychczasowej polityki Zarządu Transportu Miejskiego.
Kolejną dobrą informacją jest perspektywa gruntownego remontu ulicy Barniewickiej. Jest rezerwa terenowa pod zrobienie remontu ulicy Barniewickiej. Gruntowna przebudowa drogi jest możliwa w latach 2014-2020.
Dodajmy, że w minioną niedzielę odbyło się spotkanie Marszałka Senatu Bogdana Borusewicza oraz wiceprezydenta miasta Andrzeja Bojanowskiego z udziałem członków Zarządu Osiedla Osowa z odpowiedzialnymi za projekt kolei. Tam też zapadło kilka kluczowych ustaleń, o których informujemy powyżej.
Radni zwrócili też uwagę na budynek istniejącej stacji. Rada podjęła uchwałę o wpisanie budynku stacji PKP do rejestru zabytków.