TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Gdańsk: Przetarg na świadczenie pasażerskich usług w pomorskim
Gdańsk: Przetarg na świadczenie pasażerskich usług w pomorskim
inforail
23.07.2009 14:58
Gdańsk: Przetarg na świadczenie pasażerskich usług w pomorskim
Arriva Polska, z naszym partnerem konsorcjalnym PCC Rail S.A., w dniu dzisiejszym złożyła ofertę przetargową na linie obsługiwane trakcją spalinową w województwie pomorskim. Jest to pierwsze i jedyne województwo, które od czasu usamorządowienia spółki PKP Przewozy Regionalne zdecydowało się ogłosić otwarty i konkurencyjny przetarg. Uwidacznia to, iż istotne dla działań władz tego województwa jest interes pasażerów i rozsądne wydatkowanie pieniędzy publicznych. Pomimo tego, z dwóch powodów, oferta naszego Konsorcjum, którą dziś złożyliśmy w zadaniach 6-letnich, znacznie odbiega od naszych oczekiwań.
Czynnik 1: Gwarantowany Okres Świadczenia Usług
Zasady ogłoszonego obecnie przetargu zostały oparte na treści art. 100 pkt 3 ppkt 2 Ustawy o zamówieniach publicznych, zgodnie z którym Zamawiający może podpisać umowę ramową z kilkoma wykonawcami. Jest to przepis ogólny, mający zastosowanie przy ogłaszaniu jakichkolwiek przetargów, obejmujących różne branże.
Tymczasem mając na uwadze specyfikę branży transportu kolejowego, właściwe i mające racjonalne uzasadnienie, jest zastosowanie w rozpatrywanym przypadku przepisu art. 100 pkt 3 ppkt 1 Ustawy o zamówieniach publicznych. Przepis ten daje bowiem możliwość Zamawiającemu zawarcia Umowy Ramowej z tylko jednym wykonawcą, jeżeli Zawarcie umowy ramowej z więcej niż jednym wykonawcą byłoby z przyczyn technicznych lub organizacyjnych dla Zamawiającego niekorzystne.
Przygotowanie jakiegokolwiek podmiotu obecnie nie realizującego kolejowych usług przewozowych na danej linii to proces długotrwały i kosztowny. Nie jest racjonalne, aby koszty tych jednorazowych inwestycji były rozkładane jedynie na jeden gwarantowany rok świadczenia usług.
Możliwość wprowadzenia wygodnego taboru i nowoczesnych rozwiązań dla podróżnych jest zależna od gwarantowanego okresu świadczenia usług. Im dłuższy ten okres (w innych krajach europejskich przeważnie od 7 do 15 lat), tym większa motywacja dla wykonawcy, do wprowadzenia takich rozwiązań i jednocześnie niższe koszty po stronie Samorządów, związane z dofinansowaniem takich usług.
Ponadto dotychczasowa sytuacja może doprowadzić do corocznej zmiany operatora, co z uwagi na różne ich podejścia do świadczenia usług, np. w zakresie rozkładów jazdy, czy taryf, może wiązać się z poważnymi niedogodnościami i słuszną krytyką ze strony podróżnych.
Czynnik 2: Okres Mobilizacji
Wysoka kwota dofinansowania zaproponowana przez nas jest także odzwierciedleniem krótkiego okresu na przygotowanie się do świadczenia usług. Złożona przez nas oferta będzie wiążąca do dnia 22 października br. Możliwe, że dopiero po tej dacie będą przeprowadzone postępowania przetargowe na pierwsze umowy roczne, które prawdopodobnie zakończą sie nie wcześniej niż w listopadzie br. W takiej sytuacji każdy wykonawca obecnie nie wykonujący usług na danym terenie ponosi ogromne ryzyko, że do dnia 13 grudnia 2009 r. nie zdoła przygotować składów, baz technicznych i wykwalifikowanej kadry.
Wniosek:
Te dwa czynniki, w naszym mniemaniu, blokują prawdziwą możliwość zaoszczędzenia publicznych środków i wprowadzenia znaczącej poprawy w obsłudze podróżnych.
W związku z tym, apelujemy do Marszałków pozostałych 9 województw, którzy nie mają jeszcze podpisanych nowych umów o świadczenie usług kolejowych, aby przedłużyli obecnie obowiązujące umowy z dotychczasowym operatorem na okres kolejnego roku, zaś jesienią tego roku ogłosili konkurencyjne przetargi z datą rozpoczęcia świadczenia usług od grudnia 2010 roku. Pozwoli to Samorządom pozostać w zgodzie z Ustawą o Transporcie Kolejowym, Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, zasadami prawidłowego wydatkowania środków publicznych, oraz zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli. W przypadku ogłoszenia przetargu ze stosownym wyprzedzeniem i przy wyborze tylko jednego kilkuletniego zwycięzcy, istnieje realna możliwość solidnego przygotowania się do świadczenia usług na wysokim poziomie oraz zaoferowania kwot dofinansowania, które pozwolą na zwiększanie oferty przewozowej, przy takich samych nakładach finansowych samorządów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024