Gdańsk: LOTOS ma pierwszego elektrycznego Traxxa
LOTOS Kolej, należąca w 100 proc. do Grupy LOTOS S.A., podpisała umowę z Railpool GmbH na pięcioletni leasing lokomotywy elektrycznej produkcji Bombardier typu TRAXX F140 MS. Lokomotywa może być eksploatowana na liniach kolejowych w Polsce, Niemczech, a także Austrii.
Pierwsza jazda pociągowa lokomotywy odbyła się w niedzielę, 15 listopada na trasie Gdańsk Olszynka –Zduńska Wola Karsznice. Lokomotywa bez najmniejszych problemów pokonała dystans z 47 ładownymi cysternami (masa brutto 3406 t).
Podstawowe parametry techniczne ww. lokomotywy to: moc max –5,6 MW, siła napędowa przy rozruchu –300 kN, prędkość max –140 km/h, masa –84 t, długość ze zderzakami –18,9 m. Lokomotywy 4-ro osiowe TRAXX MS posiadają ok. dwa razy większą moc niż lokomotywy elektryczne 6-cio osiowe starego typu.
–W ubiegłym tygodniu, przy udziale przedstawicieli spółki odbyły się odbiory techniczne tej lokomotywy w zakładach Bombardier Transportation GmbH w Kassel w Niemczech –mówi Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. –Lokomotywa, nosi numer E 186 147-5.
Dokładnie 13 listopada br. odbył się odbiór lokomotywy na stacji granicznej w Rzepinie. –Wierzymy że ta „13”w dacie przyniesie nam szczęście –dodaje Marek Smoter, dyr. ds. technicznych LOTOS Kolej. –Wraz z wprowadzeniem do eksploatacji pierwszej, supernowoczesnej lokomotywy otwieramy nowy rozdział w historii naszej spółki.
Przypomnijmy, że niedawno LOTOS Kolej podpisała umowę z Bombardier Transportation GmbH na dostawę w 2011 r. 6 lokomotyw spalinowych TRAXX F140 DE z opcją zamówienia dodatkowych 4 maszyn. Lokomotywy te wyposażone będą w silniki o mocy 2400 kW, spełniające najnowsze europejskie standardy w zakresie limitów emisji spalin poziomu IIIA. Siła pociągowa przy rozruchu jednej lokomotywy wynosi 300 kN. Modułowa konstrukcja tych pojazdów zapewnia im wysoki poziom niezawodności i dostępności, co pozwala na długotrwałą eksploatację lokomotyw tego typu. Z kolei od miesiąca LOTOS Kolej eksploatuje także Maximę 40CC firmy Voith, co związane jest z procesem uzyskania przez tą lokomotywę spalinową świadectwa dopuszczenia do eksploatacji w Polsce. Zakłada się, że proces ten potrwa 6-9 miesięcy.