Gdańsk: Jak pociąg, to tylko ze stoczni
90 procent najnowszych i najlepszych polskich pociągów wyjeżdża ze Stoczni Gdańskiej. To nie żart. Ekstraklasa polskich szyn powstaje w budynku dawnej dyrekcji kolebki 'Solidarności’, tuż obok sali BHP. To właśnie w podyrekcyjnym budynku mieści się studio projektowe Marad Design, założone przez wieloletniego dziekana instytutu wzornictwa przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych Marka Adamczewskiego. Funkcjonujący od czterech lat Marad wykonał wiele znanych nam wszystkim projektów. Spod ręki zatrudnionych w nim stylistów wychodzą między innymi opakowania do większości polskich kosmetyków oraz najpopularniejsze linie kontaktów. Prawdziwe sukcesy studia wiążą się jednak ze stylistyczną wagą ciężką. Designerzy ze Stoczni Gdańskiej zdominowali polski rynek pociągów pasażerskich. – Staliśmy się czymś na wzór wysuniętego ośrodka badawczo-rozwojowego dla największego polskiego producenta pasażerskich pojazdów szynowych, czyli bydgoskiej PESY – mówi Marek Adamczewski. – PESA to największy polski producent składów pasażerskich. W ten sposób nasze projekty to 90 procent tego, co nowe w tej dziedzinie na polskiej kolei. PESA to nic innego, jak dawne Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Bydgoszczy. W przeciwieństwie do innych firm tego typu bydgoska fabryka pod koniec lat 90. przeszła głęboką restrukturyzację, stając się wzorem nowoczesnego zakładu w branży kolejowej. Z początku jej głównym zajęciem były remonty lokomotyw i wagonów dla PKP oraz prywatnych przewoźników w Niemczech. Moda na autobusy szynowe oraz uwolnienie rynku przewozów kolejowych w Polsce pozwoliły PESIE w pełni rozwinąć skrzydła. PESA szybko stała się liderem na rynku, jeśli chodzi o przystosowanie lokomotyw z Niemiec do polskich warunków. Potem przyszła pora na zmonopolizowanie rynku nowego taboru dla krajowych przewoźników regionalnych. Obecnie firma podbija zachodnią Europę – tydzień temu podpisano umowę na dostawę 13 autobusów szynowych dla kolei włoskich. Włoskie autobusy zostały od podstaw zaprojektowane w Gdańsku. Podobnie jak wagon inspekcyjny dla kolei ukraińskich, wieloczłonowy tramwaj niskopodłogowy (pierwsza taka konstrukcja całkowicie zaprojektowana i zbudowana przez Polaków), nowoczesne wagony stołecznej WKD, szybki skład kolei Warszawa – Łódź oraz rewelacyjny autobus szynowy 218 MC, będący jedną z najlepszych kolejowych konstrukcji ostatnich lat. Takie pojazdy jeżdżą m.in. na Kujawach, Wielkopolsce i Podlasiu. Za autobus 218 MARAD i PESA otrzymały niedawno prestiżowe tytuły Designera 2006 Roku, nadane przez warszawski Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: