Gdańsk Główny bez barier!
Kompleksowy remontperonów dalekobieżnych, przebudowa przejść podziemnych połączona z montażemwind i ruchomych schodów na stacji Gdańsk Główny – inwestycja warta 62 mln złrozpocznie się po wakacjach, a to dopiero połowa zmian w tym miejscu –informuje gdański Urząd Miasta.
Na stacji kolejowej Gdańsk Główny są dwa perony dalekobieżne(nr 1 i 2) i oba zostaną poddane kompleksowemu remontowi, który ułatwić mapodróżnym dostęp do pociągów. Po zakończeniu prac będą wyższe o ok. 30 cm, aich powierzchnia będzie pokryta antypoślizgową nawierzchnią.
W obydwu prowadzących na perony tunelach, obok tradycyjnychschodów, zamontowane zostaną schody ruchome oraz windy. Dzięki temu zniknądotychczasowe bariery architektoniczne i stacja będzie nareszcie przyjazna dlawszystkich podróżnych.
Perony mają też być lepiej oświetlone, a stojące na nichzabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji (jej zakres uzgodniony został zwojewódzkim konserwatorem zabytków). Ustawione zostaną nowe ławki, zamontowanenowe zegary i tablice informacyjne. Wprowadzony podczas modernizacji systeminformacji wizualnej ma być bardziej czytelny i spójny z obowiązującymi nainnych wyremontowanych już przez PKP PLK stacjach. Komunikaty nadawane przeznowe megafony mają być lepiej słyszalne.
– Modernizacja stacji ruszy po wakacjach, więc do końca rokubędziemy w początkowej fazie remontu – mówi Karol Jakubowski z zespołuprasowego PKP PLK. – Zaczniemy od prac na peronie nr 2 to ten bliższy PodwaluGrodzkiemu – red., od strony toru nr 3 i przy wyjściach z tuneli na ten peron.Stacja będzie cały czas czynna w trakcie remontu.
Inwestycja kosztować będzie 62 mln złotych i zakończy się wstyczniu 2020 r. Zostanie sfinansowana z funduszy Krajowego Programu Kolejowego(podobnie jak w przypadku stacji Warszawa Zachodnia, Rzeszów, Dęblin czyLegnica).
Coraz bliżej także do zapowiadanej od lat modernizacjigmachu Dworca Gdańsk Główny, należącego z kolei do PKP S.A. On także, jak samastacja, po przeprowadzeniu prac ma stać się bardziej funkcjonalny i dostosowanydo potrzeb osób o ograniczonej mobilności – zwłaszcza dla nich cenna będzienowa część tunelu podziemnego, która sprawi, że osoby wysiadające z tramwajunie będą musiały już wychodzić na zewnątrz, żeby dostać się do budynku dworca(a dzięki zamontowanym w trakcie remontu stacji windom, łatwo wprost z dworcaprzejdą na perony dalekobieżne).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wnętrze obiektu czeka gruntowna przebudowa, odtworzonyzostanie np. historyczny wygląd holu głównego. Zakres remontu obejmie m.in.wymianę stolarki, naprawę dachu i montaż nowych instalacji.
– Obecnie trwają prace związane z dokumentacją wykonawczą.Po ich zakończeniu ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy robótbudowlanych i dopiero wtedy będziemy w stanie określić koszt inwestycji -wyjaśnia Aleksandra Grzelak z biura komunikacji i promocji PKP S.A. -Planujemy, że zadanie zostanie dofinansowane z funduszy unijnych, w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnychPKP S.A. i budżetu państwa.
Kiedy możemy się spodziewać rozpoczęcia remontu dworca?
– Na obecnym etapie nie możemy podać konkretnego terminu -odpowiada Aleksandra Grzelak.
„