Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gama rusza na testy w PKP Intercity

inforail
28.02.2013 15:00
Przez cały marzec wybrane pociągi PKP Intercity S.A. prowadzić będzie nowa lokomotywa Gama 111Ed Marathon. Wyprodukowany przez bydgoską PESĘ pojazd poprowadzi 8 składów przewoźnika. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca na odcinku Warszawa –Kraków.  Eksploatacja sprzętu przez PKP Intercity pozwoli firmie PESA uzyskać dla lokomotywy świadectwo bezterminowe. Dokument wydawany jest w momencie zrealizowania przez producenta kolejnego etapu eksploatacji nadzorowanej, w tym przypadku pokonania przez lokomotywę założonej liczby kilometrów w obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych. Taką możliwość zapewni bydgoskiej firmie m.in. współpraca z PKP Intercity. Lokomotywa z platformy Gama zostanie udostępniona przewoźnikowi na zasadzie transakcji wiązanej tzn. bez żadnych świadczeń finansowych. Przez najbliższy miesiąc 14 naszych maszynistów będzie obsługiwało nową lokomotywę z serii Gama. Pojazd poprowadzi 8 składów. Inauguracyjny przejazd odbędzie się 1 marca pociągiem TLK 53106 „Norwid”na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny – powiedziała Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity S.A.
Gama już w PKP IC
Gama Marathon to pierwsza lokomotywa z wielosystemowej platformy Gama, wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz S.A. Oficjalnie została zaprezentowana na targach Innotrans 2012 w Berlinie. W skład rodziny pojazdów wejdą lokomotywy spalinowe o mocy 2.200 kW i prędkości 140 km/h, lokomotywy elektryczne wielonapięciowe i zasilane napięciem 3 kV DC rozwijające prędkość 140 km/h w ruchu towarowym i 190 km/h w ruchu pasażerskim. Lokomotywa testowana przez PKP Intercity będzie mogła osiągnąć max. prędkość 160 km/h. Koncepcja wnętrza kabiny maszynisty została przygotowana po uwzględnieniu opinii przedstawicieli Zawiązku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jest to pierwsza tego typu realizacja. Jeżeli potrzeby rynku ulegną w przyszłości zmianie, dostarczone lokomotywy można zrekonfigurować w celu dostosowania do pracy w innych krajach i z powodzeniem wykorzystywać jako lokomotywę do przewozów transgranicznych –powiedział Michał Żurowski, rzecznik prasowy firmy PESA.
Gama
Gama to elektryczna lokomotywa czteroosiowa o mocy 5600 kW zasilana napięciem 3kV DC o oznaczeniu 111E. Dzięki dodatkowemu agregatowi spalinowemu Marathon, lokomotywa wykonuje prace manewrowe na odcinkach niezelektryfikowanych bez konieczności użycia dodatkowej lokomotywy. Pojazd jest wyposażony w dwie równorzędne klimatyzowane kabiny sterownicze usytuowane na obu końcach. Do każdej kabiny prowadzi dwoje drzwi zewnętrznych, a do przedziału maszynowego drzwi wewnętrzne.
W trakcie testów lokomotywa będzie prowadziła następujące pociągi:
TLK 53106 „Norwid”na odcinku Warszawa Wschodnia-Kraków Główny
TLK 31100 „Smok Wawelski”na odcinku Kraków Główny –Warszawa Wschodnia
TLK 15103 „Kaszub”na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna
TLK 51102 „Kaszub”na odcinku Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia
EIC 1803 „Chrobry”na odcinku Warszawa Wschodnia – Poznań Główny
EIC 8102 „Chrobry”na odcinku Poznań Główny – Warszawa Wschodnia
EIC 1601 „Panorama”na odcinku Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny
EIC 6101 „Panorama”na odcinku Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia