Future Mobility Park – przyszłość to gondole?

inforail
19.08.2014 10:35
Jak inteligentnie i z uwzględnieniem ochrony środowiska połączyć w sieć różne środki transportu? Jakie zajmujące nie wiele miejsca i ekonomiczne rozwiązania zapewniające mobilność mogą zaspokoić zapotrzebowanie ludzi w rozrastających się milionowych metropoliach? Te zagadnienia, które wymagają kreatywnych i wizjonerskich rozwiązań i dla niektórych mogą wydawać się nawet ekscytujące zostaną po raz pierwszy poruszone w nowo powołanym do życia dziale Future Mobility Park na berlińskich targach InnoTrans. Przedstawione zostaną trzy projekty komunikacji przyszłości. Czy w przyszłości będziemy podróżowali w ten sposób?
Horizon: Inteligentny i intermodalny
Studio Globe przedstawi system transportowy przyszłości, Horizon, który ma wyeliminować opóźnienia i połączyć różne środki transportu. Według inżyniera projektu Ewana Alstona pasażerowie będą trafiali przez tak zwane SkyStation do węzła lotniczego – Horizon. Tam wsiądą do gondoli, która przemieści ich na obrzeże miasta, gdzie z kolei wsiądą do SkyShip, całkowicie elektrycznego i autonomicznego samolotu. – Wyjątkowość projektu Horizon polega na płynnym i dynamicznym połączeniu transportu naziemnego i powietrznego – mówi inż. Alston ze Studio Globe.
JPods: Trwałe i sterowane komputerem
Innowacyjną koncepcję finansowanej ze środków prywatnych sieci komunikacyjnej w północnoamerykańskim mieście Secaucus, New Yersey, przedstawia firma JPods. – System komunikacji miejscowej JPods przewozi pasażerów i towary w bardzo lekkich, autonomicznych i sterowanych komputerowo wagonach typu gondola, które przemieszczają się na jednej szynie kolei naziemnej, – wyjaśnia Bill James, Prezes firmy JPods. Zużywane jest przy tym tylko 10% energii wykorzystywanej przez samochody, autobusy i pociągi. – Zamontowane nad szynami kolektory słoneczne gromadzą przy tym wystarczającą ilość energii, aby sieć pracowała niezależnie od zewnętrznych źródeł energii – mówi James.
Tubular Rail: Duża prędkość bez szyn
W wizjonerskim systemie komunikacji miejscowej, Tubular Rail, wagon przemieszcza się z dużą prędkością nad podłożem przez pierścienie, które ustawione są na cokołach z betonu. W pierścieniach znajdują się jednostki napędowe i rolki, które przemieszczają, prowadzą i stabilizują wagon podczas jazdy z małą prędkością, jak również masy zamachowe do jazdy z dużą prędkością. – Koncepcja ta nadaje się do szybkiej komunikacji pomiędzy miastami i do taniej komunikacji pasażerskiej w miastach – mówi Joaquin Garza, Prezes firmy Tubular Rail Development.