Fulda: Pociąg ICE wykoleił się po zderzeniu ze stadem owiec

inforail
28.04.2008 13:14

W erze początków kolejnictwa często podnoszono pytanie co stanie się z krową uderzoną przez pociąg. Obecnie chyba każdy może sobie wyobrazić efekty takiego zderzenia z małą prędkością, jednak w Niemczech miał miejsce chyba najdziwniejszy wypadek w historii kolejnictwa. Pociąg dużej prędkości ICE wykonujący kurs numer 885 w relacji Hamburg –Monachium, jadąc po linii dużej prędkości, gdzie mógł jechać 250 km/h uderzył w stado owiec! Trudno wyobrażać sobie zdziwienie maszynisty widzącego zwierzęta na torze ogrodzonym płotami ochronnymi. Maszynista najprawdopodobniej uruchomił hamowanie awaryjne, jednak rozpędzony skład zatrzymał się dopiero po trzech kilometrach. W czasie tego procesu pod kołami rozgrywała się prawdziwa masakra, której opis lepiej sobie podarować. Tuż pod koniec hamowania cztery wagony pociągu uległy wykolejeniu, a po tym zdarzeniu pociąg przebył jeszcze 400 metrów zanim się ostatecznie zatrzymał. Grozy całej sytuacji dodawał fakt, że tuż za miejscem zdarzenia zaczynał się tunel (Landrückentunnel), więc te wszystkie dantejskie sceny rozgrywały się w naprawdę mrocznym miejscu. Szczęśliwie wykolejone wagony pozostały w formie pociągu i nie uległy przewróceniu, dzięki czemu ze 170 osób jedynie 20 odniosło obrażenia, z czego trzy ciężkie, natomiast 17 lekkie. Jednak w wyniku wypadku zabitych zostało około 20 owiec. Pasażerowie zostali wyprowadzeni z pociągu w stronę wyjścia z tunelu. W efekcie wypadku sparaliżowana została jedna z podstawowych osi dla pociągów ICE, która została uruchomiona jako pierwsza. Na trasie tej kursują głównie składy ICE 1, i to właśnie taki skład ucierpiał w wyniku wypadku. Jest to już druga katastrofa tego typu składów, jednak tym razem nie jest ona zawiniona wadą techniczną, a splotem nieszczęśliwych wydarzeń. Przejezdność trasy ma zostać przywrócona za kilka dni, jednak losy składu ICE są niepewne. Uszkodzenia podwozia w niektórych wagonach mogą okazać się na tyle poważne, że nie będzie opłacalne przywrócenie składu do ruchu.