Frecciarossa 1000 – najszybszy włoski pociąg

inforail
30.08.2013 10:32
Frecciarossa 1000, czyli Czerwona Strzała 1000, to nowy pociąg dla kolei włoskich, testowany w zakładach Bombardiera w Vado Ligure. Strzała będzie się charakteryzować prędkością maksymalną 360 km/h, jednak prędkość konstrukcyjna wynosi aż 400 km/h. Planowane włączenie do eksploatacji ma nastąpić w 2016 r.

frecciarossa_760

Pociągi będą eksploatowane przez przewoźnika Trenitalia. Zostały one wyprodukowane w ramach joint-venture firm Bombardier i AnsaldoBreda. Zamówienie o wartości 1,54 mld euro, zawarte w lipcu 2010 r., obejmuje 50 pociągów.
Bombardier w 2008 r. zdecydował o skoncentrowaniu się na maksymalizacji osiągów przyszłego pociągu, ponieważ jego konkurencja jest w stanie zaoferować tańsze pociągi z racji na produkcję dużych serii pojazdów dla TGV lub ICE. Skupiono się więc na aerodynamice i efektywności energetycznej. Wykorzystano techniki optymalizacyjne do uzyskania stabilności przy wietrze poprzecznym oraz do zminimalizowania oporu powietrza.
Udział Bombardiera w kontrakcie wynosi 653 mln euro i obejmuje koncepcję i szczegółowe wykonanie pociągu Frecciarossa 1000, będącego w praktyce Zefiro V300. Bombardier uzyska homologację, a także dostarczy napęd i wózki. AnsaldoBreda wykona nadwozia i odpowie za montaż końcowy.
Pociąg ma 202 metry długości i jest 8-członowy. Jego pojemność wynosi 469 miejsc. Możliwa jest eksploatacja pojedynczo lub w dwuskładzie. Moc wynosi 9,8 MW i zapewnia ją 16 silników. Napięcia zasilania to 25 kV 50 Hz, 3 kV DC i 1,5 kV DC. W opcji znajduje się zasilanie 15 kV 16,67 Hz.
W opracowaniu konstrukcji uczestniczył Niemiecki Instytut Lotniczy DLR, bazując na porozumieniu z Bombardierem z 2009 r. Instytut udoskonalił pociąg w obszarach aerodynamiki, akustyki i stabilności dynamicznej. Jednym z głównych celów wszystkich optymalizacji jest redukcja zużycia energii.
W pociągu zastosowane podobne technologie jak w Zefiro 380 –pociągu bardzo dużych prędkości dla Chin. Włoski pojazd odróżnia się ulepszonymi systemami trakcyjnymi i hamulcami ze względu na większe wymagania dotyczące niezawodności.
Szczególnie istotne w konstrukcji pociągu dużych prędkości jest takie wykonanie nadwozia, aby pojazd poruszający się z dużą prędkością pod wiatr nie wzniósł się w powietrze niczym startujący samolot. Specjalne wykonanie krawędzi czoła pojazdu eliminuje efekt unoszenia i dociska pociąg do szyn niczym samochodowy spojler.
Pantograf w pociągu dużych prędkości generuje dużo drgań, przez co płaski dach pociągu wibruje niczym bęben. Aby temu zapobiec, odbierak zamontowano nie do dachu, lecz do ścian bocznych.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}