Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Frankfurt nad Odrą: Otwarto graniczny most kolejowy

inforail
15.12.2008 14:42

12.12.2008 r. o godz. 13.00 na peronie dworca kolejowego we Frankfurcie nad Odrą rozpoczęła się uroczystość zakończenie budowy nowego mostu kolejowego we Frankfurcie nad Odrą. W spotkaniu uczestniczy członek zarządu Tomasz Hałas.
W związku z ostatnim etapem tej inwestycji, wstrzymano ruch kolejowy w tym miejscu – od 17.11. do 13.12.2008 r. W tym okresie wszystkie pociągi pasażerskie przekraczały granicę w ostrzynie nad Odrą Ruch towarowy został rozłożony na kilka przejść na zachodniej granicy m.in.przez Gubin/Guben i Zasieki/Forst.
Most kolejowy łączący Frankfurt nad Odrą ze Słubicami leży w ciągu jednego z najważniejszych szlaków kolejowych w tej części Europy – magistrali kolejowej Paryż – Warszawa –Moskwa (E-20). Pierwotnie przerwa techniczna związana z budową nowego mostu kolejowego planowała była na okres od 17 października do pierwszego grudnia br. Termin ten został jednak przedłużony do 12.12.2008 r.
Budowa nowego mostu kolejowego we Frankfurcie nad Odrą rozpoczęła się pod koniec lutego br. Koszty inwestycji wyniosły ok. 25 mln euro. Zgodnie z umową międzypaństwową, dotyczącą budowy i konserwacji przepraw kolejowych między Polską a Niemcami, to zadanie realizuje strona niemiecka.
Rekonstrukcja mostu była konieczna z uwagi na jego zły stan techniczny. Od 2005 roku most we Frankfurcie nad Odrą był 'wąskim gardłem’ w ciągu magistrali kolejowej Paryż-Warszawa- Moskwa;ruch odbywał się tylko jednym z torów, z prędkością do 50 km/h. Oddanie nowego mostu pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów do 100 km/h oraz powrót do ruchu dwutorowego. Końcowa faza budowy polegała m.in. na osadzeniu na podporach nowego przęsła. Element konstrukcyjny o dł. 104 m został nasunięty z barek lub pontonów, wg planu 18.11.2008 r.
W ramach wspomnianej umowy międzypaństwowej, w przyszłym roku ruszy budowa mostu kolejowego przez Nysę Łużycką na międzynarodowej linii kolejowej E-30. Most połączy Węgliniec (woj. dolnośląskie) z niemiecką Horką. Tym razem przeprawę wybudują Polacy, a koszty inwestycji będą zbliżone to poniesionych przez Niemców we Frankfurcie nad Odrą. Most ma być gotowy do 2011 r.