Francja/Anglia: Coraz bliżej z Londynu do Paryża i Brukseli

inforail
09.09.2007 18:09

Jak podają miejscowe media w ubiegłym tygodniu otwarto nowy odcinek superszybkiej trasy kolejowej w Anglii, obsługującej ruch kolejowy Eurostaru przez Eurotunnel z Paryża do Londynu. Pociągi te odjeżdżają z paryskiego dworca Gare du Nord i docierają do (prawie) nowego londyńskiego dworca St. Pancras International. Trasę o długości 492 kilometrów, inauguracyjny Eurostar przebywa w zaledwie 2 godziny 15 minut.
Dotychczas przed Londynem Eurostar zmuszony był zwalniać do tempa tramwajowego, bowiem wjeżdżał na trasę bardzo obciążoną ruchem podmiejskim. Dzięki temu podróż strasznie przeciągała się, osiągając minimum 2 godziny 35 minut. Znudziło się to angielskim kolejarzom i zbudowali nową, super-prostą i superszybką trasę prawie do centrum Londynu. Obecnie Eurostary również na terenie Wysp Brytyjskich będą mogły już pędzić z szybkością podróżną 299,3 km/h, właśnie dzięki oddaniu wspomnianej trasy High Speed.
Urzędowo rozkład Eurostarów zmieniony zostanie dopiero 14 listopada, a wówczas o wiele szybciej będzie można dojechać z Londynu nie tylko do Paryża, ale także do śródmieścia Brukseli. Nowa angielska trasa High Speed to kolejny poważny policzek dla towarzystw lotniczych, ostatnio borykających się ze znacznymi niepunktualnościami i strajkami.
Pasażerowie jadący Eurostarem nie muszą często w średniowiecznych warunkach i z żółwią szybkością przebijać się przez obie stolice ze śródmieścia na lotnisko czy z powrotem, godzinami czekać na odprawę, podczas kiedy pociągiem dojadą o wiele szybciej i wygodniej.
Oprócz Paryża i Brukseli, wkrótce z Londynu równie szybko będzie można dojechać do innych francuskich, holenderskich, niemieckich, włoskich, szwajcarskich i austriackich metropolii, a za kilka lat również do Bratysławy i Budapesztu.