FPS zbuduje lokomotywę wodorową dla PKP CARGO
Lokomotywyautonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu kilkudziesięciu miesięcy takiprodukt będziemy mieli u nas – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewiczpodczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.
Prezes Warsewicz, który uczestniczył w panelu „Innowacje –klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” zwrócił uwagę, że w branżykolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjnei procesowe.
Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki isystemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła.Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznejz modułem autonomicznym. „W tym kierunku zmierza świat i lokomotywyautonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciumiesięcy taki produkt będziemy mieli u nas” – podkreślił Warsewicz.
Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym.”Dziś podpisujemy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji ibudowy takiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW naprodukcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości” –powiedział Warsewicz.
Dodał, że wdrożenie tych projektów to nie jest pieśńprzyszłości. „Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już wPolsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą poEuropie Zachodniej. Dlatego analizując z perspektywy doświadczenia rynku izasadności patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli takiprodukt na polskim rynku się znajdzie to jesteśmy gotowi i otwarci do jegowykorzystania do komercyjnych przewozów” – zadeklarował Warsewicz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z koleiuwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest toodbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnychrozwiązań. „Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest,że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie latainfrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale teżzasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej stronywszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością” –zaznaczył Bittel.
„