FPS z wagonem 174A w Berlinie

inforail
20.09.2018 08:21

Jednym z nielicznychtegorocznych eksponatów z Polski na targach w Berlinie jest wagon 174A, prezentowanyprzez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych.

Nie jest to pojazd nowy, ale kompleksowo zmodernizowany,który pokazuje, że da się przyzwoicie przeprowadzić remont. Pasażer podróżującytakim właśnie wagonem, w naszej ocenie, nie powinien narzekać. Oczywiście niejest to jednostka, w której znajdziemy jakiekolwiek fajerwerki, jednak w zupełnościzaspokoi ona potrzeby nawet tych bardziej wymagających podróżnych. Co ważne wwagonie zamontowane zostały nowe wózki, które znacząco wpłyną na komfortpodróżowania. Sama FPS zaznacza, że modernizacja stanowi ciekawy przykładwyważenia pomiędzy zakresem technicznym i funkcjonalnym zmian a ich ceną.

Wagon 174A prezentowany wBerlinie to przedziałowy wagon 2 klasy po gruntownej modernizacji. Jeden z 60na przebudowę których FPS podpisała z PKP Intercity umowę w listopadzie 2017 roku. Obecnie trwają badania i testyzmierzające do uzyskania homologacji pojazdów w krajowym ruchu pasażerskim, cowidać nawet po niekompletnych oznaczeniach wagony pokazywanego w Berlinie.Producent zapewnia jednak, że pierwsze wagony modernizowane w poznańskiejfabryce wyjadą na tory jeszcze w tym roku.

Jak już informowaliśmy na łamachInfoRail.pl podstawę do modernizacji stanowi dobrze znany podróżnym wagon 111A,z którego wykorzystano jedynie pudło. Zmiany w pojeździe widać gołym okiemzarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Jedną z najważniejszych cech zmodernizowanegowagonu jest wyposażenie go, o czym wspominamy, w zupełnie nowe wózki typu 25AN4produkcji FPS zapewniające właściwą spokojność biegu, co przekłada się na lepszykomfort pasażerów. FPS przypomina, że inne realizowane przez PKP Intercityprojekty zasadniczo opierały się na modernizacji starych wózków zabudowanychpod wagonami.

Nowa malatura jest zgodna zaktualnymi barwami przewoźnika, nowością jest wprowadzenie czarnego pasa wlinii okien znanego dotychczas jedynie z nowych wagonów. Wnętrze pojazduzyskało nowoczesny wygląd, przedziały wyposażono w wygodne i ergonomicznefotele, gniazdka elektryczne oraz panele pozwalające sterować temperaturą orazoświetleniem. Przedziały WC zostały przebudowane z wykorzystaniem zamkniętegoukładu toalet. W całej przestrzeni pojazdu mamy możliwość podłączenia się dosieci wifi, stabilny sygnał sieci komórkowych zapewniają wzmacniacze GSM.Informacje istotne dla pasażerów podawane są za pomocą systemu informacjipasażerskiej. 
O odpowiednią temperaturę wewnątrz wagonu dba nowy układ klimatyzacji.Wszelkie parametry pojazdu możemy pozyskać z nowoczesnego systemu diagnostykipokładowej zarówno w pojeździe jak również zdalnie. Zasilanie wagonu odbywa siępoprzez nową przetwornicę statyczną. Materiały oraz urządzenia zastosowane wpojeździe spełniają najwyższe standardy jakościowe.