Flota PesaDART-ów przejechała już 5 milionów kilometrów!
Wygodnie, przyjemnie,cicho. Nie ma porównania z poprzednimi pociągam. Możemy być dumni, że powstaływ Polsce? – to opinie pasażerów z premiery elektrycznego zespołu trakcyjnegoPesaDART na trasie Warszawa – Białystok.
– Komfortowo się i podróżuje, i pracuje. Spokojnie spełniamyeuropejskie standardy – dodawał konduktor Przemysław Suśniak. Był 30 grudnia2015 roku.
Tych opinii nie zbierali przedstawiciele producenta, niepowstały na zlecenie PESY. Spisał je i opublikował reporter wydawanego naPodlasiu „Kuriera Porannego”. I to zaledwie kilka tygodni, a nawet dni, odczasu, gdy niektórzy tzw. eksperci, dziennikarze i pospolici hejterzystraszyli, że PESA nie zdąży dostarczyć składów, na których zbudowanie miałarzeczywiście rekordowo krótki czas 13 miesięcy. Bydgoski producent ? wiedząc,że kiedy dwadzieścia DART-ów w barwach PKP ICstanie się częścią kolejowego krajobrazu w całej Polsce, nikt będziepamiętał „wysiłków” hejterów – odpowiedział na to po prostu? kolejnymioddawanymi do ruchu pojazdami.
Minęło 16 miesięcy i?
?Zeszłej nocy, z 20 na21 kwietnia 2017 roku, eksploatacja składów PesaDART przekroczyła granicę 5milionów kilometrów! Średnio zatem każdy pojazd przejechał 250 tys. km. To tak, jakby sześciokrotnieokrążył z pasażerami Ziemię.
Dziś, gdy wg ostatnich danych za marzec 2017, wskaźnikniezawodności wynosi ? 99,09 proc, klienci PKP IC domagają się (oczekują)wprowadzenia Dartów na wszystkie linie, naktóre pierwotnie były zapowiadane oraz do obsługi innych połączeń. Nicdziwnego, zważywszy opinie tych, którzy już z tych pociągów korzystają.
Przejechanie 5 mln km, to dobra okazja, by podzielić sięwynikami badań przeprowadzonych przed czterema miesiącami ? a więc w 1.rocznicę przekazania Dartów do eksploatacji ? przez naukowców z poznańskiegoUniwersytetu Ekonomicznego. Próba objęła 1270 pasażerów.
Średnia ocen opisujących odczuwany przez pasażerów komfortjazdy pociągiem PesaDART wynosi 8,2 (w 10-stopniowej skali).
Zdecydowana większość pasażerów (75%) ocenia pozytywniekomfort jazdy (łączne oceny 8-10, odnoszące się do najwyższego zdaniemrespondentów komfortu). Jedynie niewielki odsetek pasażerów (2%) negatywnieocenia komfort jazdy (łączny udział ocen 1-4).
Spośród ocenianych elementów wyposażenia pociągów PesaDARTzdecydowanie najkorzystniej oceniane są przez pasażerów: gniazdka elektryczne,fotele, stolik, oświetlenie oraz ekrany informacyjne (średnia ocen powyżej4.0).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wśród ocenianych cech pociągów PesaDART zdecydowanienajkorzystniej oceniane są przez pasażerów: łatwość wsiadania (średnia 4.4)oraz łatwość poruszania się po korytarzach (średnia 4.2).
Pasażerowie docenili też potencjalne nowinki technologiczne,wśród których za najbardziej przydatne oceniają wizualizację dostępnych miejscna ekranach przy wejściu do wagonu (73% wskazań) oraz aplikację mobilną dozamawiania posiłków z miejsca siedzenia (58%).Średnia ocen (w skali 1-4) zdecydowanie najkorzystniej wypada wodniesieniu do wizualizacji dostępnych miejsc na ekranach przy wejściu dowagonu (średnia 3.4). Wysoka przydatność (średnia 3.0) jest również obserwowanaw odniesieniu do aplikacji mobilnej służącej do zamawiania posiłków z miejscasiedzenia.
Żadne, nawet najbardziej satysfakcjonujące badania, niezastąpią jednak ludzi ? ich bieżącej opieki posprzedażowej nad pojazdami. Na codzień zajmuje się nimi ok. 40 pracowników Grupy PESA ? 10 serwisantów z PESABydgoszcz SA ( 4 na stałe na Grochowie i 6 w Mińsku Mazowieckim) oraz30-osobowa ekipa w specjalnie zbudowanych i wyposażonych do serwisowaniaPesaDART-ów halach ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Warto też przypomnieć, że w roku 2016 PesaDART, jakopierwszy polski pojazd szynowy, zapisał się w historii naszego przemysłu?
Luty 2016 – podczas uroczystości w centrum BMW WeltMonachium przedstawiciele PESA odebralijedno z najważniejszych na świecie wyróżnień w dziedzinie wzornictwaprzemysłowego iF DESIGN AWARD 2016. Właśnie dla PesaDART-a. Od ponad 60 lat certyfikatiF uchodzi za znak doskonałości projektowej. W tej edycji produkty byływybierane spośród 5295 zgłoszeń z 53 krajów.
Listopad 2016 ? na szlaku Miłkowice ? Chojnów odbyły siętesty certyfikujące ETCS poziomu 2. w PesaDART. Pojazd ten, jako pierwszy wPolsce na polskiej infrastrukturze przeszedł tę próbę pozytywnie. ETCS 2 tonajnowocześniejszy, interoperacyjny system bezpieczeństwa obowiązujący naterenie UE, który utrzymuje łączność radiową GSM-R oraz komunikuje się przypomocy Balis z infrastrukturą. Testy przeprowadzał Instytut Kolejnictwa -jednostka notyfikowana i upoważniona do badań i certyfikacji.
„