Fińskie koleje stawiają na Vectrony

inforail
20.12.2013 14:54

Fińskie Koleje Państwowe VR Group wybrały Vectrona produkowanego przez Siemensa i złożą zamówienie na 80 elektrycznych lokomotyw. Jego wartość przekroczy 300 milionów euro. To największe dotychczasowe zamówienie kolei fińskich na zakup taboru oraz drugie pod względem wartości w Europie w tym roku. Umowa zostanie podpisana wkrótce i będzie zawierać opcję rozszerzenia jej o kolejne 97 lokomotyw wraz z usługami serwisu i utrzymania na okres 10 lat.

Vectrony w tej wersji zostały specjalnie zaprojektowane na szeroki rozstaw kół. Ich dostawy są planowane sukcesywnie od 2016 roku. Pierwsze maszyny rozpoczną regularne kursy w 2017 roku, a całość dostawy zakończy się do 2026 roku. Lokomotywy będą wykorzystywane zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Zastąpią wysłużone już elektrowozy produkcji radzieckiej, z których wiele pochodzi jeszcze z początku lat 70-tych ubiegłego wieku.
Lokomotywy będą produkowane w fabryce Siemensa w Monachium, wózki zaś w fabryce w Grazu. „Dla Siemensa to największe do tej pory zamówienie na najnowsze lokomotywy Vectron, a także pierwsze na Vectrony o szerokim rozstawie kół”–podsumował Jochen Eickholt, CEO działu Rail Systems Siemensa.
Koleje Fińskie kupią 80 Vectronów
Konstrukcja lokomotyw zakłada również odporność na trudne warunki klimatyczne, z którymi będą się zmagać podczas całego okresu eksploatacji. Odporność tę potwierdzono podczas licznych testów homologacyjnych oraz eksploatacji testowej w Szwecji i Norwegii. „Dokonaliśmy wyboru po długich i uważnych analizach. Lokomotywy Siemensa są doskonale przygotowane do eksploatacji na wymagających fińskich trasach”–powiedział Mikael Aro prezes VR Group.
Vectrony mogą się już poszczycić szerokimi referencjami, a ich konstrukcja wykorzystuje kolejne zdobyte doświadczenia. Łącznie przejechały już ponad milion kilometrów i są świetnie oceniane w codziennej eksploatacji w Polsce, Niemczech i Szwecji. Dotychczas ponad 50 Vectronów jest już wykorzystywanych przez 7 operatorów kolejowych. Nowa generacja lokomotyw na dobre wpisała się więc w krajobraz europejskiego taboru szynowego. Lokomotywy są dopuszczone do ruchu w Polsce, Niemczech, Austrii, Rumunii, Szwecji i na Węgrzech. Podbijają także polski rynek i tu zdobywają kolejne pozytywne oceny zarówno maszynistów, jak i przewoźników kolejowych. Polski rynek jest bardzo ważny dla Siemensa. Firma ma nadzieję, że kolejne lokomotywy zostaną dostarczone także właśnie tutaj.