Fińskie koleje stawiają na Vectrony
inforail
20.12.2013 14:54
Fińskie koleje stawiają na Vectrony
Fińskie Koleje Państwowe VR Group wybrały Vectrona produkowanego przez Siemensa i złożą zamówienie na 80 elektrycznych lokomotyw. Jego wartość przekroczy 300 milionów euro. To największe dotychczasowe zamówienie kolei fińskich na zakup taboru oraz drugie pod względem wartości w Europie w tym roku. Umowa zostanie podpisana wkrótce i będzie zawierać opcję rozszerzenia jej o kolejne 97 lokomotyw wraz z usługami serwisu i utrzymania na okres 10 lat.
Vectrony w tej wersji zostały specjalnie zaprojektowane na szeroki rozstaw kół. Ich dostawy są planowane sukcesywnie od 2016 roku. Pierwsze maszyny rozpoczną regularne kursy w 2017 roku, a całość dostawy zakończy się do 2026 roku. Lokomotywy będą wykorzystywane zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Zastąpią wysłużone już elektrowozy produkcji radzieckiej, z których wiele pochodzi jeszcze z początku lat 70-tych ubiegłego wieku.
Lokomotywy będą produkowane w fabryce Siemensa w Monachium, wózki zaś w fabryce w Grazu. „Dla Siemensa to największe do tej pory zamówienie na najnowsze lokomotywy Vectron, a także pierwsze na Vectrony o szerokim rozstawie kół”–podsumował Jochen Eickholt, CEO działu Rail Systems Siemensa.
Konstrukcja lokomotyw zakłada również odporność na trudne warunki klimatyczne, z którymi będą się zmagać podczas całego okresu eksploatacji. Odporność tę potwierdzono podczas licznych testów homologacyjnych oraz eksploatacji testowej w Szwecji i Norwegii. „Dokonaliśmy wyboru po długich i uważnych analizach. Lokomotywy Siemensa są doskonale przygotowane do eksploatacji na wymagających fińskich trasach”–powiedział Mikael Aro prezes VR Group.
Vectrony mogą się już poszczycić szerokimi referencjami, a ich konstrukcja wykorzystuje kolejne zdobyte doświadczenia. Łącznie przejechały już ponad milion kilometrów i są świetnie oceniane w codziennej eksploatacji w Polsce, Niemczech i Szwecji. Dotychczas ponad 50 Vectronów jest już wykorzystywanych przez 7 operatorów kolejowych. Nowa generacja lokomotyw na dobre wpisała się więc w krajobraz europejskiego taboru szynowego. Lokomotywy są dopuszczone do ruchu w Polsce, Niemczech, Austrii, Rumunii, Szwecji i na Węgrzech. Podbijają także polski rynek i tu zdobywają kolejne pozytywne oceny zarówno maszynistów, jak i przewoźników kolejowych. Polski rynek jest bardzo ważny dla Siemensa. Firma ma nadzieję, że kolejne lokomotywy zostaną dostarczone także właśnie tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024