Fabryka Pojazdów Szynowych wychodzi na prostą
inforail
22.10.2012 10:24
Fabryka Pojazdów Szynowych wychodzi na prostą
Po wielu latach kryzysu wygląda na to, że H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych wychodzi na prostą. Jest to możliwe także dzięki zmianie właściciela. 18 października 2012 roku producent podpisał umowę z PKP Intercity na dostawę 25 nowych wagonów pasażerskich. Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację zamówienia. Wartość kontraktu to 175 029 000,00 zł brutto z czego połowa środków ma pochodzić z Unii Europejskiej. Uroczyste podpisanie umowy odbyło się na terenie fabryki H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych. Ze strony PKP Intercity umowę podpisał Prezes Janusz Malinowski, natomiast wykonawcę reprezentował Prezes Sławomir Raniszewski oraz Pełnomocnik Zarządu ds. Techniczno – Produkcyjnych Bogdan Pohl. W uroczystości wzięli udział również m. in. przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, władze miasta Poznań, Urzędu Marszałkowskiego oraz innych instytucji zaangażowanych w projekt.
Z nowoczesnych wagonów już od 2014 roku będą mogli korzystać podróżni w pociągach TLK na trasie Wrocław –Poznań –Bydgoszcz –Gdynia. Jest to pierwszy tak duży zakup wagonów spółki PKP Intercity od 2008 roku, a tym samym pierwsze tak poważne zamówienie dla Fabryki Pojazdów Szynowych.
Zakontraktowany tabor ma być m. in. przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych czy przewozu rowerów. Wagony będą spełniały wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei), w tym przystosowanie do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h. W ramach podpisanej umowy wykonawca dostarczy 4 typy wagonów pasażerskich: przedziałowe i bezprzedziałowe 1 klasy, przedziałowe 2 klasy przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz bezprzedziałowe 2 klasy z miejscami na 8 rowerów. Wagony będą się wyróżniać nowoczesną aranżacją wnętrza, wygodnymi ergonomicznymi fotelami, diodowym oświetleniem, pełną informacją dla pasażerów na monitorach wewnętrznych oraz elektronicznym systemem rezerwacji miejsc. Zastosowanie przejść międzywagonowych tzw. „ciśnieniowo szczelnych”znacznie obniży hałas, poprawi komfort podróżowania i komunikacji między wagonami, a także umożliwi zestawienie z wagonów pociągu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego.
Konsekwentnie realizujemy naszą strategię taborową. Dzięki inwestycjom i naprawom już teraz dysponujemy około 1700 wagonami, a codziennie oferujmy w swoich pociągach średnio ponad
60 000 miejsc. Ten zakup pozwoli nam zwiększyć pulę miejsc o 1500. Naszym celem na najbliższe lata jest dostarczenie pasażerom zupełnie nowej jakości na torach oraz zaoferowanie nowego standardu podróży. Jednym z tych elementów jest rozbudowa i zakup taboru dla ekonomicznej kategorii TLK –powiedział Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.
Dla realizacji zamówienia H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. planuje zwiększyć zatrudnienie o około 200 wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów. FPS to wiedza technologiczna i potencjał. Dlatego uwierzyliśmy, że ta fabryka może jeszcze budować nowoczesne pojazdy –powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes nowego właściciela FPS –Agencji Rozwoju Przemysłu. Wiedzieliśmy też, że możemy liczyć na mocnego i trwałego klienta, jakim jest PKP Intercity – dodał.
H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. od wielu lat dostarcza zarówno nowe wagony jak i wykonuje modernizacje i remonty wagonów dla PKP Intercity. To właśnie największy polski przewoźnik kolejowy jest kluczowym klientem poznańskiego producenta. Obecnie FPS realizuje także umowy na wykonanie modernizacji oraz naprawy rewizyjne wagonów, które opiewają na kwotę około 74 mln zł. Spółka FPS cały czas rozwija i poszerza paletę wyrobów i usług na rzecz różnych usługobiorców w kraju i za granicą. Wieloletnie i bogate doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji taboru kolejowego pozwala na wykonanie wszelkiego rodzaju zamówień przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Fabryka przeszła dość ciężką drogę w ostatnim okresie –powiedział prezes FPS Sławomir Raniszewski. Mieliśmy trudności, ale dzięki kontraktom z Intercity odbijamy się od dna. Nasza sytuacja istotnie się zmieniła –dodał. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych jest dziś jedynym polskim producentem i dostawcą nowych wagonów zarówno osobowych jak i sypialnych przystosowanych do jazdy z prędkością max 200 km/h. FPS jest także jedynym producentem wózków wagonowych przystosowanych do jazdy z prędkością max 200 km/h. Produkowane przez FPS wagony w pełni odpowiadają najnowszym osiągnięciom i standardom europejskiej techniki wagonowej w zakresie wagonów przeznaczonych do ruchu z prędkością do 200 km/h. Charakteryzuje je nowoczesne wykonanie, najwyższej jakości wyposażenie oraz wysoka niezawodność produktu.
Podpisana dziś umowa to nasze największe zamówienie w historii fabryki –powiedział Sławomir Raniszewski. W tym roku zawarlismy też dwie umowy na modernizacje wagonów, również z PKP Intercity. Naszym celem jest ustabilizowanie produkcji, chcemy podpisywać jeden duży kontrakt rocznie, a to zapewni nam odpowiedni zysk, umożliwiający ustabilizowanie sytuacji fabryki – dodał.
PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę 580 mln euro. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik aktywnie aplikuje i wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. W lipcu br. przewoźnik podpisał umowę na dofinansowanie ze środków unijnych projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich dla trasy Przemyśl –Szczecin. Wartość całkowita inwestycji to prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodzić będzie z Unii Europejskiej. 8 sierpnia br. PKP Intercity podpisało kolejną umowę na dofinansowanie, tym razem budowy centrum serwisowego dla 20 składów zespołowych Pendolino. Całkowita wartość inwestycji to około 155,7 mln zł brutto (38,4 mln euro), z czego 63,3 mln zł pochodzić będzie również z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024