Eurosprinter na ratunek PKP CARGO

inforail
16.10.2011 22:29
Zmniejszenie liczby, z czterech do dwóch, leasingowanych przez PKP CARGO S.A., od firmy Dispollok, elektrowozów Siemens Eurosprinter ES64F4 zmusiło przewoźnika do pilnego poszukiwania lokomotywy, która mogłaby załatać tę dziurę. 3 października br. została podpisana umowa pomiędzy Siemens Sp. z o.o. oraz PKP CARGO S. A. na dostawę lokomotywy Eurosprinter typu ES64F4. Rekordowe, wymuszone potrzebą chwili, tempo wszystkich ustaleń i prac sprawiło, że lokomotywa została przekazana przewoźnikowi do odbioru już następnego dnia. Będzie ona wykorzystywana do przewozów na trasach międzynarodowych, głównie na rynku czeskim. Lokomotywy Eurosprinter uzyskały świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydane przez wiele europejskich organów certyfikujących, m.in. w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, w Austrii, na Węgrzech czy w Słowenii.
Eurosprinter dla PKP Cargo
Jak informuje przewoźnik istotnym warunkiem podpisania umowy na dostawę lokomotywy typu ES64F4 było kryterium czasu. Firma Siemens postanowiła sprostać tym wymogom i zaoferować niezwłocznie swoją lokomotywę. Wstępne rozmowy pomiędzy PKP CARGO a Siemensem rozpoczęły się na początku września br. Ostatecznie warunki dostawy zostały uzgodnione w niecałe dwa tygodnie. Jak już wcześniej wspominaliśmy umowę strony podpisały 3 października br., a już następnego dnia miał miejsce odbiór lokomotywy. W swoją pierwszą drogę do Polski, przez Czechy, lokomotywa wyruszyła 4 października, a do macierzystej lokomotywowni Czechowice Dziedzice dojechała nazajutrz, 5 października. 6 października, inspektor Urzędu Transportu Kolejowego w obecności przedstawicieli PKP CARGO i Siemensa potwierdził zgodność dostarczonej lokomotywy z typem BR189 VM, na który wydane zostało w Polsce świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Obecnie trwają testy i odbiory lokomotywy w Czechowicach Dziedzicach, po czym trafi ona niezwłocznie do obsługi pociągów w Czechach, wraz z dwiema leasingowanymi przez PKP CARGO lokomotywami tego samego typu.
Eurosprinter dla PKP Cargo
Lokomotywy serii 189 to sprawdzone konstrukcje stosowane w transgranicznym transporcie kolejowym zarówno towarowym jak i pasażerskim. Mogą być eksploatowane przy sieciach z napięciem 15kV / 16,7Hz AC , 25kV / 50Hz AC jak i 1,5kV DC , 3kV DC. Lokomotywy są wyposażone w indywidualny napęd każdej osi. Uzyskują prędkość maksymalną 140 km/h. Masa lokomotywy to 87 ton.