Europa Południowa: Problemy z afrykańskimi upałami
Starszne afrykańskie upały z temperaturami powyżej 40ºC, które nawiedziły Bałkany i Kotlinę Pannońską spowodowały katastrofalną wprost sytuację również dla kolei. Pisaliśmy już o ograniczeniach szybkości pociągów, zerwanych przewodach trakcyjnych i deformacji torów kolejowych w Grecji, Bułgarii, Rumunii, Serbii, Chorwacji, Austrii, Słowenii, na Węgrzech i na Słowacji.
Obecnie od kilku dni wszędzie szaleje jeszcze gorszy żywioł – pożary lasów i pól, które trudno jest ugasić mimo koncentarcji olbrzymich sił strażackich i wojskowych oraz techniki! Z powodu nieustających pożarów przydrożnych lasów, wszędzie zamykane są całe odcinki autostrad, szos i dróg kolejowych.
Na słowackim Spiszu od kilku dni pali się pokaźnych rozmiarów obszar parku narodowego koło Spiskiej Nowej Wsi. W wyniku tego wstrzymano, a potem ogarniczono ruch pociągów koleji ŽSSR na trasie Koszyce —SpišskáNováVes —Poprad Tatry.
Na Węgrzech na liniach Kecskemét —Lakitelek oraz Kiskúnfélegyháza —Lakitelek oraz pod Budapesztem koło Rákospalota ograniczono ruch pociągów MÁV, bowiem wzmagające się stale pożary ograniczają widoczność. W Rákospalota duże brygady strażackie próbują od kilku dni ugasić pożar lasu, którego większą część należy do powiatu. Ilekroć ugaszą go, wiatr na nowo go wznieca.
W Grecji na Peloponezie koleje ΟργανισμόςΣιδηροδρόμωνΕλλάδος—Organismós Sidirodrómon Elládos (OSE) wstrzymały ruch wielu pociągów w związku z szalejącymi na półwyspie olbrzymimi pożarami, trawiących nie tylko lasy, ale i kempingi, samochody, domy mieszkalne i urządzenia kolejowe. Komunikacja kolejowa i samochodowa z północy w kierunku na Ateny w praktyce jest niemożliwa.
W Bułgarii koleje BDŽ wstrzymały ruch pociągów na trasie Sofia —Warna między Swogje i Bow, gdyż pożar zerwał przewody trakcyjne. Pod Dimitrowgardem na trasie Dimitrowgrad —Michajłowo, od strasznego upału zapaliły się przewody rejsowego pociągu Siemensa Desiro. Wiele szos zamknięto.
W Słowenii koleje Slovenske železnice już 16 lipca ogłosiły alarm pożarowy w związku z pożarami lasów na terenach przykolejowych. Spowodowało to ograniczenie kursowania pociągów na odcinkach Prvačina-Štanjel trasy Divača-Koper oraz na trasach Postojna—Pivka—Ilirska Bistrica, Divača—Sežana na odcinkach Štanjel—Nova Gorica—Kanal i Divača—Hrpelje Kozina, a także Prešnica-cepišče—Rižana i Štanjel—Prvačina.
W Rumunii CFR również musiało zawiesić kursowanie pociągów zarówno w Siedmiogrodzie jak i w Regacie, bo nie tylko anormalne wykrzywienia torów, ale i pożary terenów przykolejowych poważnie zagrażają bezpieczeństwu ruchu pociągów.
Zdaniem tutejszych dziennikarzy, chwilowo zupełnie nie ma sensu jechać do wspomnianych krajów, bo w wagonach kolejowych jest jeszcze większy upał niż na zewnątrz, a kursowanie pociągów wszędzie jest absolutnie niepewne.