Euro lipa
Po niecałym roku od ogłoszenia planów inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową na Euro 2012 przyszły zmiany na stanowiskach a wraz z nimi zmianie uległa lista zadań, które mają zostać zrealizowane. Niestety jak można się było spodziewać zmiany dotyczą głównie cięć na liście. Wcześniejsze publikacje na ten temat znajdują się tutaj, tutaj i tutaj.
Linia E 20
Linia kolejowa E 20 to trasa łącząca Rzepin przez Poznań z Warszawą i dalej kierująca się do Terespola. Prace nad jej modernizacją postępują zgodnie z planem. Niedawno zakończono prace w węźle poznańskim oraz odcinek Międzyrzec Podlaski – Biała Podlaska. Do zmodernizowania pozostał ostatni fragment tej linii.
Linia E 65
Linia kolejowa E 65 to trasa Gdynia –Warszawa –Katowice –Zebrzydowice/Zwardoń. Zgodnie z wcześniejszymi planami postępuje kompleksowa modernizacja odcinka Warszawa –Gdynia, gdzie jeszcze przed Euro 2012 ma zostać wprowadzona prędkość maksymalna 200 km/h dla składów zespolonych. Tempa nabierają również prace nad modernizacją CMK, choć to zadanie znajduje się na liście rezerwowej. Mimo tego część mostów jest przebudowywana pod 300 km/h, jednak przed Euro 2012 na CMK miałaby zostać wprowadzona prędkość 200 km/h. Ma to umożliwić wprowadzenie systemu ETCS poziom 1 pozwalający na wyświetlanie sygnałów przytorowych w kabinie jadącego pociągu. Dzięki temu czas jazdy z południa do stolicy miałby ulec skróceniu o 30 minut. Większe oszczędności czasowe ma przynieść modernizacja odcinka Warszawa –Gdańsk, gdzie czas jazdy ma ulec skróceniu o półtorej godziny. Niestety modernizacja odcinka Katowice –Zwardoń / Zebrzydowice (a w zasadzie jej dokończenie) została ponownie przesunięta po 2012 roku.
Linia E 30 i CE 30
Linia ta zaczyna się na granicy państwa z Niemcami i następnie prowadzi przez stacje Bielawa Dolna, Węgliniec (dla linii CE 30) lub Zgorzelec –Węgliniec (dla linii E 30). W dalszej części trasa wiedzie przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków i Rzeszów do Przemyśla. Prace modernizacyjne na odcinku Legnica –Bielawa Dolna zostały już zakończone, pozwalając na wprowadzenie prędkości maksymalnej 160 km/h osiąganej w zasadzie jedynie przez jeden weekendowy pociąg, uruchomiony w zasadzie po to aby uzasadnić tą modernizację. Jednak to nie koniec zmian na tym odcinku, ponieważ ma on zostać wyposażony jako pilotażowy w system ERTMS poziom 2. System ten będzie zainstalowany do Euro 2012. Zakończono również prace przy modernizacji stacji Oława i rozpoczęto dla stacji Brzeg. Do modernizacji pozostaje również część stacji na odcinku Wrocław –Legnica, czym modernizacja odcinka Legnica –Wrocław –Opole zostanie zakończona. Niestety niewiele dzieje się w sprawie rozpoczęcia modernizacji bardzo zniszczonego odcinka Opole –Gliwice –Katowice –Kraków i słuchać głosy, że odcinek ten zostanie przesunięty po Euo 2012. Mocne zagrożenie dla realności modernizacji tego odcinka stwarzały absurdalne pomysły wprowadzenia torów w Katowicach do tunelu. Szczęśliwie pomysł upadł z racji finansowych, co pozwala na rozpoczęcie remontu tego odcinka. Według pierwotnych planów do Euro 2012 zmodernizowany miał zostać również odcinek Rzeszów –granica państwa, jednak także w tej sprawie brak konkretów w formie rozpoczęcia prac budowlanych.
E 59 Wrocław –Poznań
Nieco nieoczekiwanie, ponieważ wcześniej nie wzmiankowano modernizacji tego szlaku, rozpoczęły się prace nad odcinkiem Wrocław –Poznań stanowiącym część linii E-59. Prace rozpoczęto na odcinku Skokowa –Żmigród, który ma zostać dostosowany do prędkości 160 km/h z przygotowaniem pod przyszłe zwiększenie do 200 km/h. Dodatkowo na liście rezerwowej znalazły się w latach 2009 -2013 modernizacja odcinka Poznań –Krzyż, natomiast o rok dłużej ma trwać modernizacja odcinka Krzyż –Szczecin.
Linia NR 8
Linia numer 8 to dość wolnie powstała trasa z Warszawy przez Radom do Kielc i dalej do Krakowa. Według pierwotnych planów do 2014 roku pociągi miały osiągać prędkość maksymalną 160 km/h od Radomia do Warszawy. Z Radomia do Skarżyska trasa miała być pokonywana z prędkością 120-140 km na godz., a fragment od Skarżyska do Kielc, ze względu na ukształtowanie terenu, z prędkością około 100 km na godz. Niestety w ramach cięć jedynie odcinek Warszawa –Radom zostanie poddany modernizacji, reszta przesuwa się w niewiadomą przyszłość. Oprócz tego w 2010 roku w końcu pociągi miałyby dotrzeć do Okęcia.
Linia Łódź –Warszawa
Zakończono modernizację pierwszego etapu linii Łódź –Warszawa. Obejmował on odcinek Łódź Widzew –Skierniewice, natomiast do realizacji zbliżają się pozostała odcinki Warszawa Zachodnia –Skierniewice oraz Łódź Widzew –Łódź Fabryczna. W przypadku tego drugiego mowa jest o zastąpieniu obecnego dworca Łódź Fabryczna poprzez nowy podziemny. PLK przewiduje zakończenie w 2010 roku.
Połączenia z Lotniskami
W stosunku do poprzedniego zestawienia można skreślić połączenie z Katowic do Pyrzowic, które wypadło z racji zbyt dużych kosztów realizacji. Wzmiankowane wcześniej połączenie do Okęcia zaczyna ruszać, po otrzymaniu projektu z dwuletnim opóźnieniem, PKP PLK ogłosiło w końcu przetarg na wybudowanie tego połączenia. Dosyć dobrze sytuacja wygląda w przypadku połączenia Kraków –Balice, gdzie niedawno ogłoszono przetarg na studium wykonalności linii.
Węzeł Warszawa
Do Euro 2012 zmodernizowany miał zostać dworzec Warszawa Gdańska oraz linie do niego prowadzące. Modernizacja ta jest konieczna dla rozpoczęcia remontu dalekobieżnej części tunelu oraz dworca Warszawa –Centralna. Niestety i tutaj zostały wprowadzone ograniczenia, ponieważ zrezygnowano z budowy dodatkowych przystanków potrzebnych dla SKM oraz zmniejszono ilość peronów na dworcu Gdańskim do dwóch.
Gruntowne przebudowy dworców
Do Euro 2012 dworce Katowice, Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia oraz Poznań główny miały zostać całkowicie przebudowane w wielofunkcyjne centra przesiadkowe z licznymi sklepami. Niestety na drodze do realizacji tych zamierzeń stanął kryzys finansowy oraz problemy prawne z własnością gruntów pod torami. Przez to deweloperzy mają problemy z pozyskaniem kredytu na taką budowę, co skutecznie zablokowało realizację tych inwestycji. Problem chciano częściowo rozwiązać poprzez obciążenie częścią zadań PLK, jednak i ten podmiot z racji zmniejszonych przewozów ma znacznie mniejsze środki do dyspozycji. W efekcie bardzo prawdopodobnym jest, że dworce te nie zostaną przebudowane w ogóle. Podobnie dzieje się z Centralnym w Warszawie, którego remont (włącznie z dalekobieżnym tunelem średnicowym) został przesunięty po Euro 2012. Tak więc Polska przywita gości Euro 2012 zaniedbanymi obiektami dworcowymi.
Gdynia Główna
Nieco lepiej wygląda sytuacja dla dworca Gdynia Główna, który dzięki wpisaniu na listę zabytków udało się uchronić przez nieudolną falą przebudowy na współczesne centra handlowe. Dzięki temu remont obiektu postępuje i nawet został wpisany na listę dofinansowania w ramach POIiŚ.
Plany taborowe
Zaczęły się konkretyzować plany zakupy nowego taboru , które były ogłaszane wcześniej. Oprócz rozstrzygniętego przetargu na dostawę 10 nowych lokomotyw, który wygrał Siemens postępuje przetarg na dostawę 20 sztuk pociągów zespolonych. Oprócz tego PKP PR otrzymało dofinansowanie do zakupu około 70 nowych ezt. Dodatkowo możemy liczyć na dostawy taboru zamawianego przez samorządy. Mazowieckie –11 lokomotyw elektrycznych oraz 20 ezt, śląskie –8 nowych ezt., podkarpackie 3 nowe szt. Oczywiście nie jest to kompletna lista, której ostateczny kształt napisze czas.
Jak więc widać nie bez znaczenia było twierdzenie, że plany inwestycyjne przed Euro 2012 z zakresu kolejnictwa były nader optymistyczne, a obecnie przyszło jedynie otrzeźwienie. Miejmy jedynie nadzieję, że są to jedyne wykreślenia z itak bardzo skromnych planów. Jednak jak zwykle życie pokaże co zostanie zrobione a co jest jedynie piękną opowiastką.