Erywań: Wznowienie rozmów w sprawie budowy nowej linii Erywań – Tabryz
Jak podają agencje Munetik i Armenia Today, Republika Armenia wznowiła rozmowy z Iranem w sprawie budowy nowej linii kolejowej na wysokościach transalpejskich, prowadzącej z Erywania przez wyżynę Zangezur (Զանգեզուր) do Tabryzu w zachodnim Iranie. Jak podkreślił premier Republiki Armenia Tigran Sarksyan, decyzję tą podjęto w ubiegłym tygodniu. Rozmowy z Iranem zerwano z powodu burzliwej powyborczej wewnętrznej sytuacji politycznej. „W związku z tym byliśmy zmuszeni kolejno odkładać umówione już nasze wizyty w Iranie“–oznajmił premier Sarksyan. Według wcześniejszych ustaleń, budowa kolei rozpocząć ma się w 2010 i Azjatycki Bank Rozwoju już zatwierdził na te cele sumę 1 mln $. Tymczasem budowa kolei w bardzo trudnym terenie (m. in. przekroczenie granicy wiecznego lodu) kosztować będzie ponad 1,2 mld $. Iran z tej sumy zadeklarował wypłacenie 400 mln $ na budowę kolei na swoim terytorium. Również rosyjskie koleje RŻD dzierżawiące ormiańskie koleje HYe (Haykakan Yeraktuly) zadeklarowały swoją pomoc finansową i techniczną. Nowa linia kolejowa będzie długości 470 km, z tego na terenie Iranu 60 km, i poprowadzona zostanie przez bardzo popularne uzdrowisko wysokościowe Dżermuk i wyżynę Zangezur. Budowa potrwa 3-4 lata i będzie trudniejsza od budowy chińskiej kolei do Tybetu. Ormiańskie koleje Haykakan Yerkatuly (HYe) posiadają sieć długości 845 km (z tego 525 zelektryfikowano 3 kV DC) i przewozi rocznie 0,85 mln pasażerów i 2,6 mln t towarów (2004 r). Od ubiegłego roku na 50 lat dzierżawią je rosyjskie koleje RŻD.