Erywań: Podpisano koncesję na ՀԵ/HJe z РЖД/RŽD na 30 lat
Jak donoszą wschodnio-ormiańskie gazety Jerkir i Hajastani Hanrapetutjun – wczoraj w Erywaniu prezes rosyjskich kolei РЖД/RŽD Władymir Jakunin oraz wschodnio-ormiański minister transportu i łączności Andranik Manukjan podpisali umowę o koncesjonowaniu wschodnio-ormiańskich kolei ՀայկականԵրկաթուղիփբը/Hajkakan Jerkatułi (ՀԵ/HJe). „Koncesyjne zarządzanie kolejami wschodnio-ormiańskimi odpowiada strategicznym zadaniom naszego towarzystwa“- podkreślił Jakunin.
Według umowy, koncesja opiewa na 30 lat, z prawem na przedłużenie jej na kolejne 20 lat. W celu zarządzania Hje, РЖД/RŽD powoła nową DOKP o nazwie Jużno-Kawkazskaja (Południowo-Kaukazska). Według umowy koncesyjnej, w pierwszej kolejności РЖД/RŽD wpłaci do budżetu Republiki Armenia 5 mln $, a następnie corocznie tytułem wpływów przewozowych 2% od dochodów, za wyjątkiem przewozów pasażerskich. Oprócz tego koncesjonariusz zdobywa cały tabor kolejowy Hje, który jest w bardzo opłakanym stanie i w zasadzie wymaga pełnej wymiany lub remontu generalnego.
Pracownicy Hje staną się pracownikami Południowo-Kaukazskiej DOKP РЖД/RŽD. Rosjanie muszą także opracować szczegółowy program inwestycyjny. Wprawdzie 99% kolei wschodnio-ormiańskich jest zelektryfikowana, ale są to mocno zaniedbane trasy jednotorowe. Na części z nich trzeba dobudować drugi tor, należy także odbudować tory zniszczone w okresie wojny karabachskiej na granicy z Gruzją, Turcją i Azerbajdżanem, oraz prowadzące przez Nachiczewan i Dżulfę do Iranu.
W interesie uzyskania nowego wyjścia kolejowego na Iran oraz połączenia kolejowego ze światowej sławy uzdrowiskiem Dżermuk, a także miastem Goris, przez wyżynę Zangezur trzeba zbudować dwutorową linię kolejową. Zangezur jest najwyżej położonym wzniesieniem Wschodniej Armenii, leży wyżej od najwyższych szczytów tatrzańskich, a niektóre jej punkty przekraczają granicę wiecznego lodu. W ciągu 30 lat zarządzania РЖД/RŽD zobowiązuje się włożyć w rozwój infrastruktury Hje sumę 400 mln $.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na odnowę taboru kolejowego РЖД/RŽD musi wyłożyć sumę 170 mln $. Oprócz tego РЖД/RŽD będzie musiało być gwarantem finansowym wszelkich inwestycji kolejowych podejmowanych przez rząd Republiki Armenia. Faktyczną działalność РЖД/RŽD we Wschodniej Armenii podejmie w drugim półroczu 2008 r. Zadaniem РЖД/RŽD będzie także wznowienie komunikacji kolejowej do Karsu w Zachodniej Armenii.