Erywań: Nowe połączenie pasażerskie i budowa linii w Armenii

inforail
09.06.2009 14:24

Według informacji agencji Panorama, od 10 lipca zaczną regularnie kursować pociągi pasażerskie między gruzińskim portem czarnomorskim Batumi i stolicą Armenii Erywaniem. W składzie obsługiwanym przez ormiańskie koleje ՀայկականԵրկաթուղիփբը/Hajkakan Jerkatiuły (ՀԵ/HJe) znajdą się nowe wagony sypialne podstawione przez Rosję.
Jak informuje agencja Փանորամա/Panorama, do Armenii wybiera się prezes rosyjskich kolei РЖД/RŻD Wladimir Jakunin (ВладымирЯкунин). Celem tej podróży jest podpisanie umowy o przystąpieniu Rosji do budowy nowej linii kolejowej ormiańskich kolei ՀայկականԵրկաթուղիփբը/Hajkakan Jerkatuły (ՀԵ/HJe) przez leżącą na wysokościach panalpejskich wyżynę Zangezur z Erywania do Tabryzu w irańskiej części Armenii.
Wykonano już trzy różne projekty tej linii. Według pierwszej wersji linia zaczynałaby się od stacji Jerasha, według drugiej od Wardenisu do stacji Garni. Wg poszczególnych wersji projektów, jej długość wyniosłaby 443 km, 447 km i 397 km. Dla Republiki Armenia najdogodniejszy jest wariant 447-kilometrowy przez Dżermuk-Zdrój i Martuni aż do stacji Garni. Koszty budowy wyniosłyby około 1,5-2 mld $.
Iran już zadeklarował przyłączenie się do projektu i jego finansowania. Rosyjskie koleje РЖД/RŻD zamierzają na wschodnio-ormiańskiej stacji Achurjan zbudować specjalne centrum logistyczne, które obsługiwać ma tą linię. Jej koszty wyniosą około 90 mln rubli. Dla budowy nowej linii kolejowej, РЖД/RŻD chce powołać do życia wspólną firmę z ՀԵ/HJe.