Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Erywań: kredyt z Azjatyckiego Banku Rozwoju na linię do Iranu

inforail
06.05.2009 13:11

Jak informuje telewizja Republiki Armenia Hajastani Hanrajin Herustaynkerutjun (ՀայաստանիՀանրայինՀեռուստաընկերություն), Azjatycki Bank Rozwoju –ABR (Asian Development Bank) udzieli Republice Armenia gwarancji bankowej na opracowanie techniczno-gospodarczego studium dotyczącego budowy nowej, wysokogórskiej linii kolejowej z Erywania (Երեվան) przez Dżermuk (Ջերմուկ), oraz wyżynę Zangezur (Զանգեզուրիլեռնաշխթա) do Iranu. Oznajmił to na wtorkowej konferencji prasowej minister transportu i łączności Republiki Armenia Gurgen Sarkisjan (ԳուրգենՍարգսյան).
Jak podkreślił minister Sarkisjan, od chwili otrzymania gwarancji bankowej, w przeciągu 3-4 miesięcy studium techniczno-gospodracze nowej linii kolejowej będzie gotowe. Szef resortu nie określił wysokości tej gwarancji, ale zdaniem obserwatorów może równać się przybliżonym kosztom ogólnym budowy całej linii kolejowej, oznajmił jeden z szefów kolei narodowej Hajkakan Jerkatułi –HJe (ՀայկականԵրկաթուղիփբը- ՀԵ). Przybliżone koszty tej inwestycji wyniosą około 1,2-1,5 mld $.
Nowa linia kolejowa pobiegnie przez trudno dostępne tereny na wysokościach ponad alpejskich, miejscami na granicy wiecznego lodu. Będzie to pierwsza tego typu linia kolejowa w Europie, której budowa będzie niemniej trudna, jak budowa Kolei Tybetańskiej czy Transandyjskiej.
Jak podkreślił minister Sarkisjan, Iran jako współinwestor, wyraził już gotowość udzielenia Republice Armenia kredytu w wysokości 400 mln $ na koszty związane z budową tej kolei na terenie Iranu. Pozostałą sumę zdaniem ministra, Republika Armenia powinna otrzymać od Rosji, ABR oraz Banku Światowego. Strona rosyjska gotowa jest rozpatrzyć ten projekt po otrzymaniu do ręki studium techniczno-gospodracze nowej linii kolejowej.
Minister przypomniał, że Iran i Armenia w kwietniu tego roku podpisały memorandum o stworzeniu między obydwoma państwami bezpośredniego połączenia kolejowego. Zabezpieczy on wyjście Republiki Armenia do Zatoki Perskiej i Azji Południowej, w tym do portów Iranu, co ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju ekonomicznego kraju, od jesieni 1920 r. nieposiadającego wyjścia na morze. Długość nowej linii kolejowej wyniesie 470 km, w tym 60 km na terytorium Iranu, a jego budowa zajmie około 3-4 lata.